"Advokaten" är Viaplays mest sedda originalserie genom tiderna

11 april 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

SF Studios nya thrillerserie ADVOKATEN hade premiär på Viaplay och TV3 den 26 februari i år, och nu står det klart att serien slagit alla tittarrekord och nått ett publikintresse som mäter sig med internationella succéer.

”Vi är jätteglada över att vår serie tagits så väl emot av tittarna. Vårt mål var att göra en riktigt spännande thrillerserie och siffrorna bekräftar att det är svårt att sluta titta när man en gång har börjat”, säger SF Studios producent Nicklas Wikström Nicastro (EN MAN SOM HETER OVE).

En månad efter ADVOKATENS premiär har serien setts av fler tittare än någon annan nyproducerad serie som Viaplay släppt i Sverige och Danmark, både då man ser till original- och inköpta serier. Även i Finland är ADVOKATEN högst rankad bland alla originalserier.

Sedan sin premiär har ADVOKATEN varit bland de tre mest sedda serierna dagligen på Viaplays plattform i både Sverige och Danmark. I en internationell jämförelse är intresset för ADVOKATEN lika stort som för THE BLACKLIST, OUTLANDER, GREY´S ANATOMY och PRISON BREAK. Att ADVOKATEN håller internationell standard bekräftas även av det stora intresse för serien som visades under den internationella TV-mässan MIPCOM i höstas i Cannes. Visningarna av seriens första och andra avsnitt var fullbokade och medieintresset var stort. I Norden har även seriens huvudförfattare Karin Gidfors och Charlotte Lesche nominerats för bästa manus av Nordisk Film & TV Fond under Göteborgs filmfestival i februari i år.

Nu har Viaplay tagit fram en bakomfilm där skaparna bakom serien berättar om arbetet, se den här: https://www.youtube.com/watch?v=cSV8m34bgp0&feature=youtu.be

Om ADVOKATEN
ADVOKATEN är en nervkittlande thrillerserie med Alexander Karim (TYRANT, ZERO DARK THIRTY) i rollen som den talangfulle försvarsadvokaten Frank Nordling. Som barn bevittnade Frank och hans syster Sara, spelad av Malin Buska (SNABBA CASH – LIVET DELUXE), sina föräldrars död. När Frank får veta att mördaren är en av ledarna inom Köpenhamns undre värld – och dessutom en av hans advokatbyrås viktigaste klienter – blir han besatt av att hämnas.

ADVOKATEN är baserad på en idé av Jens Lapidus (SNABBA CASH-trilogin), tillsammans med Hans Rosenfeldt (BRON) och Michael Hjorth (ALEX). ADVOKATEN är en Viaplay originalserie och hade premiär den 26 februari på Viaplay och TV3. Den visas med ett nytt avsnitt varje måndag.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Nicklas Wikström Nicastro, producent SF Studios, 0709-42 95 42, Nicklas.WikstromNicastro@sfstudios.se

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids Play. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.

Kristina Linglöf

Head of Corporate Communications