Annika Sucksdorff ny svensk filmchef på SF Studios

14 juni 2017 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Filmbolaget SF Studios, med en lång historia av produktion och distribution av filmer och tv-serier på den nordiska och internationella marknaden, tar nu ytterligare ett steg på vägen mot att förverkliga ambitionen att växa. Med Annika Sucksdorff som ny Head of Film Production i Sverige har bolaget hittat en erkänt skicklig producent och filmmakare som blir ansvarig för att leda SF Studios arbete med utveckling och produktion av svensk långfilm.

Annika kommer närmast från rollen som VD för Helsinki Filmi i Finland, och hon har under sin karriär producerat kritikerrosade filmer som ”The Mine” (2016), ”Lejonhjärtat” (2013) och ”Tom of Finland” (2017) som öppnade årets upplaga av Göteborg Film Festival.

“Jag är otroligt glad att en producent av Annikas kaliber ska leda vårt svenska team. Utöver att vara en skicklig producent, såväl kreativt som affärsmässigt, så har hon väldigt starka ledaregenskaper. Vi är övertygade om att Annika ytterligare kommer att stärka SF Studios position som Nordens ledande filmproducent”, säger Michael Porseryd, VD för SF Studios.

“Det känns såklart fantastiskt att få möjligheten att arbeta med det begåvade teamet på SF Studios, inte minst efter de senaste årens framgångar med titlar som ”En man som heter Ove” och den kommande filmen ”Borg”. SF Studios har en stark egen produktion som jag ser fram emot att utveckla vidare. Min företrädare Fredrik Wikström Nicastro har gjort ett otroligt jobb, och att fylla hans skor är den största, men också mest spännande utmaning jag kan tänka mig”, säger Annika Sucksdorff.

Annika kommer att rapportera till Tim King, EVP Production på SF Studios, och tar över efter Fredrik Wikström Nicastro, som nu övergår till att helt fokusera på och leda den internationella expansionen av SF Studios i rollen som SVP International Production. Fredrik Wikström Nicastro har varit Head of Film sedan 2010, och ansvarat för produktionen av filmer såsom ”Snabba Cash”-trilogin, ”En man som heter Ove”, ”Pojken med guldbyxorna”, ”Bamse”-filmerna och ”Borg”, samt även samproducerade titlar som ”Vågen” (2015) och ”Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv” (2016).

Annika Sucksdorff tillträder sin nya tjänst efter sommaren.

För mer information, kontakta:

Annika Sucksdorff, ny Head of Film Production SF Studios Sweden, +358 50 596 8089
Michael Porseryd, VD SF Studios, +46 70 270 92 68

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolagets verksamhet är film- och tv-produktion, distribution, samt de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios har bland annat producerat den Oscarsnominerade filmen ”En man som heter Ove” som är den tredje mest sedda filmen i Sverige någonsin. Bland många pågående projekt, producerar SF Studios just nu den internationella storfilmen "Borg" med förväntad premiär hösten 2017. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.