SF Studios expanderar och startar verksamhet i London

1 september 2017 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Som ett led i att utveckla och producera engelskspråkiga filmer för den internationella marknaden, har Nordens ledande filmbolag SF Studios öppnat verksamhet i London. Utvecklingsarbetet på plats i London kommer att ledas av Kate Myers som närmast kommer från filmbolaget Forward Films vilket hon var med och grundade.

”Vi är mycket glada över att Kate ska börja arbeta med oss och vara en del av vår internationella satsning”, säger SF Studios vd Michael Porseryd. Fredrik Wikström Nicastro fortsätter ”Kate har imponerat stort på oss med sin breda förståelse för filmberättande och manusutveckling. Hon är en kreativt mycket driven person med ett brett kontaktnät bland kreatörer och branschmänniskor”.

I sin nya position kommer Kate Myers att rapportera till Fredrik Wikström Nicastro som har det övergripande ansvaret för SF Studios internationella produktion.

”Jag ser oerhört mycket fram emot att arbeta tillsammans med Fredrik och det övriga teamet på SF Studios i deras internationella satsning där fokus ligger på att producera och utveckla nya spännande filmprojekt baserade på nordiska berättelser. Det innebär också en fortsättning på bolagets långa framgångsrika historik och fortsatta ambition att samarbeta med skandinavisk talang i alla möjliga sammanhang”, säger Kate Myers.

På Forward Film producerade Kate Myers bland annat Kristian Levring‘s film THE SALVATION, med Mads Mikkelsen och Eva Green i huvudrollerna, komedierna GRABBERS och BAFTA-nominerade SKELETONS (vinnare av bästa brittiska film på EIFF 2009). Innan hon etablerade Forward Films tillsammans med Tracy Brimm, arbetade Kate som utvecklingsansvarig på Academy Films och på Matthew Vaughn och Guy Ritchie‘s filmbolag SKA Films där hon bland annat utvecklade filmen SNATCH.

SF Studios internationella filmer inkluderar för närvarande BORG (biopremiär den 8 september), med Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård och Tuva Novotny i huvudrollerna. BORG kommer att vara öppningsfilm på den prestigefyllda filmfestivalen i Toronto den 7 september. Under utveckling och i förproduktion finns också filmer såsom I AM VICTOR som baseras på Jo Nesbøs kommande kriminalroman med samma namn, thrillern HORIZON LINE, samt A KILLING, en engelsk re-make som är baserad på de mycket framgångsrika SNABBA CASH-filmerna.

Utöver den internationella satsningen kommer SF Studios att fortsätta att producera lokala filmer och tv-drama för den nordiska marknaden. För närvarande är det ett flertal film- och tv-projekt som planeras för inspelning under 2018 och som bl.a. inkluderar namn som regissörerna Daniel Espinosa (Life) och Espen Sandberg (PIRATES OF THE CARIBBEAN - SALAZAR'S REVENGE).

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolagets verksamhet är film- och tv-produktion och distribution på bio, Home Entertainment och TV samt internationell försäljning. SF Studios driver även de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.