SF Studios gör ny film om Pelle Svanslös

2 maj 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Under 2018 påbörjar SF Studios inspelningen av ett nyskrivet äventyr om Pelle Svanslös för de yngre biobesökarna och deras familjer. Den nya animerade filmen om den godhjärtade katten Pelle Svanslös planerar ha premiär runt julen 2019.

Gösta Knutssons folkkära berättelser om den snälla kattungen Pelle Svanslös har lästs av flera generationer sedan de först gavs ut år 1939, och de är fortfarande mycket populära i hela Norden.

I den nya filmen lever kattungen Pelle ett härligt och skyddat liv ute på landet, tillsammans med Birgitta, den flicka som älskar honom så mycket. När ett ruskigt oväder för honom alldeles ensam hela vägen till staden Uppsala så hamnar han i en för honom främmande värld. Han får nya vänner men ställs också inför svåra utmaningar. Vågar han fortsätta vara snäll? Räcker han till för att bli hjälte? Och kommer han någonsin att komma hem till Birgitta igen?

”Pelle Svanslös är en tidlös karaktär och berättelserna om honom och de andra kattkaraktärerna genomsyras av en idealism av snällhet, civilkurage och allas lika värde. Vi ser en oändlig möjlighet att via Pelle och alla de andra katterna i hans värld, berätta om dilemman och ställa frågor som är angelägna och tillgängliga för barn även i vår tid”, säger filmens ena producent Jon Nohrstedt.

”Vi vill göra en fantastisk film fylld av färg och musik som via Pelles längtan efter kärleken och hans fina inställning till livet - att alltid våga vara snäll - tar oss på en bergochdalbana mellan roliga och egensinniga katter. Det är en historia med ett tema som är universellt oavsett land, nationalitet och ålder”, säger filmens andra producent Gila Bergqvist Ulfung.

Filmens regissör, Christian Ryltenius, har lång erfarenhet av animationsfilm, både i Sverige och internationellt. Han har studerat klassisk animation på Sheridan College i Kanada och arbetat med flera produktioner i Tyskland och Asien. För SF Studios har han tidigare regisserat de två mycket folkkära filmerna BAMSE TJUVSTADEN (2014) och BAMSE OCH HÄXANS DOTTER (2016).

Manuset till filmen om Pelle Svanslös är skrivet av Johan Bogaeus och produceras av Jon Nohrstedt och Gila Bergqvist Ulfung. Filmen är en SF Studios produktion i samproduktion med SVT, Film i Väst, Bonnierförlagen, Sluggerfilm samt med stöd av Svenska Filminstitutet och Nordisk Film & TV Fond. Distribution och internationell försäljning hanteras av SF Studios.

För mer information, kontakta:
Jon Nohrstedt, Producer, SF Studios, +46 70 643 42 65
Kristina Linglöf, Head of Communications, SF Studios, +46 70 305 22 27

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids Play. SF Studios har bland annat producerat den internationella storfilmen BORG, barnfilmerna BAMSE och LASSE-MAJA, och tv-serierna ALEX, ADVOKATEN och JÄGARNA. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.

Kristina Linglöf

Head of Corporate Communications