Skärmtid är inte alltid skämstid - Bonniers populära streamingtjänst för barn visar vägen med ett nytt koncept som uppmanar till rörelseglädje

15 mars 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

SF Kids, som ägs av SF Studios, är barnens egen playtjänst med över 4 000 avsnitt av allt från gamla klassiker till nya favoriter. Idag lanserar SF Kids Play och SF Kids-tjänsten via operatörer ett nytt koncept för att uppmana familjer att röra på sig mer. Serien, bestående av 10 avsnitt, går under namnet ”Move It” där instruktörer och barn dansar, hoppar, balanserar och sprider rörelseglädje till välkända låtar.

-      Jag tror att många barnfamiljer önskar få in mer rörelse i vardagen. Vi vill hjälpa föräldrar att både underhålla och att aktivera sina barn. Att komplettera SF Kids med träning, eller rörelseglädje som vi kallar det, känns som ett bra sätt att fortsatt leverera hög kvalitet för både föräldrar och barn, säger Jens Håkansta, Head of Digital Concepts and Operations på SF Studios.

Första säsongen av ”Move It”s omfattar korta rörelsepass som varierar tempo, styrka och balans till låtar av bland annat Marcus & Martinus. Idén föddes ur fokusgrupper med befintliga SF Kids-kunder och realiserades senare med företaget MyMowo som har koreograferat passen. Barn och föräldrar som man kan se i avsnitten är användare och kunder till SF Kids.

-       SF Kids är utvecklad tillsammans med våra användare. De tycker till, är med och påverkar, och hjälper oss att välja vilken riktning SF Kids ska ta. Det hjälper oss att snabbt kunna lansera det kunderna tycker om mest. Parallellt tar vi hjälp av Bonnier för att dra lärdomar från deras andra liknande tjänster, säger Jens Håkansta

SF Kids lanserades för två år sedan och sedan starten haft en fin tillväxt av sin konsumenttjänst, och även via partners som C More och Telia. SF Kids har på kort tid blivit känt som en trygg tjänst med kvalitet på innehållet. Å ena sidan kan föräldrar hitta tidlösa klassiker från barndomen så som Astrid Lindgren-klassiker, och å andra sidan hitta barnens favoriter som Brandman Sam.

-       Föräldrar kan idag välja mellan en handfull streamingtjänster som har barninnehåll. SF Kids Play är unik på det sättet att vi har en dedikerad tjänst för barn, där både design och funktion är till för att passa de allra yngsta. ”Move It” är ett första steg mot att erbjuda någonting utöver passivt tittande, och vi utvecklar redan mer innehåll som stärker oss i denna riktning, säger Sanna Nilsson, produktchef för SF Kids.

Se en trailer för ”Move It” här: https://youtu.be/9rFZOOxB4lg

Kontaktpersoner:

Jens Håkansta, Head of Digital Concepts and Operations
jens.hakansta@sfstudios.se

Sanna Nilsson, Product Manager
sanna.nilsson@sfstudios.se

+46 76 232 00 98

Om SF Kids
- Prenumerationstjänst för 69 kr / mån, ingen bindningstid.

- Finns tillgänglig på Android, iOS, AppleTV, och webb.
- Offline, föräldrakontroller, Chromecast och andra smarta funktioner.
- Som en egen playtjänst eller via utvalda tv-operatörer i Norden

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids Play. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.

Sanna Nilsson

Product Manager SF Kids