Yaba Holst ny Head of Nordic Acquisition på SF Studios

10 november 2017 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Filmbolaget SF Studios, med en lång historia av produktion och distribution av filmer och tv-serier på den nordiska och internationella marknaden, tar nu ytterligare ett steg på vägen mot att förverkliga ambitionen att producera, samproducera och distribuera än mer film och TV-drama på den nordiska marknaden. Yaba Holst kommer, som ny Head of Nordic Acquisitions, att ansvara för SF Studios inköp och samproduktioner på den nordiska marknaden.

Yaba Holst har en lång och bred erfarenhet från filmindustrin. För närvarande arbetar hon på Svenska Filminstitutet som långfilmskonsulent. Innan dess arbetade Yaba under många år på Film i Väst som Senior Executive för svenska samproduktioner. Yaba har även flera års erfarenhet av att ha arbetat som producent, dramaturg, manuskonsulent, manusförfattare och skådespelare.

”Jag har genom åren mött Yaba i olika sammanhang och har alltid imponerats av hennes passion för innehåll och kunskap om manus och utveckling. Jag ser hennes kompetens som ett väldigt bra tillskott till vårt inköpsteam och ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med henne”, säger Jenny Stjernströmer Björk, Chief Content Officer på SF Studios.

"Det förpliktigar att bli del av ett så anrikt bolag som har ambitioner att förbli en vital del även av de kommande hundra årens historieberättande! Det ska bli en ynnest att få arbeta med SF Studios professionella och starka team och samarbetspartners. Jag ser verkligen fram emot att få möjliggöra för den fantastiska talangbanken i Norden att göra filmer som når sin publik. De nordiska ländernas själ, kultur och bransch ligger mig varmt om hjärtat, säger Yaba Holst."

“Jag är väldigt glad över att Yaba har beslutat sig för att bli en del av vårt team. Förutom hennes långa erfarenhet från den nordiska film- och tv-branschen, så är hon väldigt stark på innehållssidan och kommer att tillföra mycket när det gäller vår förmåga att utvärdera fler idéer, manus och historier och på så sätt säkerställa att vi är delaktiga i fler filmer och tv-serier i Norden i framtiden”, säger Michael Porseryd, Vd på SF Studios.

För mer information, kontakta:
Yaba Holst, new Head of Nordic Acquisitions at SF Studios, +46 73 411 95 35
Kristina Linglöf, Head of Communications at SF Studios, +46 70 305 22 27

m SF Studios
SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolagets verksamhet är film- och tv-produktion, distribution, samt de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.

Kristina Linglöf

Head of Corporate Communications