Gå till huvudinnehåll

Bert är tillbaka!

5 september 2024

Fotograf: Carl Nilsson

Måndag 9 september är det inspelningsstart i Luleå för en ny film om Bert. Axel Adelöw (känd från Knyckertz och snutjakten och En hederlig jul med Knyckertz) spelar Bert, med Viggo Rapo (Matilda the Musical) i rollen som Åke och Matilda Gross (Nelly Rapp och Trolltider) som kärlekssintresset Molly. Sigge Dorsin (Göta kanal – Vinna eller försvinna) spelar Klimpen, Elvis Karlsson gör rollen som Lill-Erik och Isabella Pessoa Fernandes är Bert och Åkes kloka kompis Thora. Josefin Neldén (Vår tid är nu) och Klas Eriksson (Leif & Billy) spelar Berts föräldrar. Filmen regisseras av Manuel Concha (Suedi och Bäckström).

Filmen som ännu saknar titel har premiär på svenska biografer hösten 2025.

Det är praoveckor för bästa vännerna Bert och Åke. Medan Åke praoar på Berts pappas optikerbutik så har Bert dragit nitlotten och hamnat på restaurang Tippen med mobbaren Klimpen. Samtidigt händer något som kommer att förändra allt för dem. Åke har nämligen blivit kär, för första gången i sitt liv. Tjejen han är kär i heter Molly. Problemet? Molly praoar på Tippen och Bert har också fallit pladask för henne! Molly verkar dessutom gilla Bert. Och Åke? Han har ingen aning! Svåra frågor, dilemman och invecklade lögner staplas för att till slut brisera och Bert riskerar att förlora både sin bäste vän och den stora kärleken.

"Jag har alltid dragits till Berts universum," säger Manuel Concha, regissör. "Det unga, nyfikna och naiva som möter vuxenvärlden för första gången och alla känslor som kommer med det. "

Tapio Leopold (Berts Dagbok, Dag för dag, Strul) har skrivit manus baserat på Anders Jacobsson och Sören Olssons populära karaktärer. Rebecka Lafrenz (Jönssonligan kommer tillbaka, Berts dagbok, Äkta skräck) och Helena Franck (Bonusfamiljen, Sjölyckan) är producenter för FLX. Anna Anthony och Joshua Mehr är exekutiva producenter.

Filmen är producerad av FLX i samproduktion med Filmpool Nord och SF Studios samt med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet och produktionsincitatment från Tillväxtverket.

Karin Wahlén, Kult PR
karin.wahlen@kultpr.se

Om FLX
Produktionsbolaget FLX står bakom produktioner som Solsidan, Bonusfamiljen, Kärlek & anarki, Störst av allt, Fartblinda, samt långfilmerna Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Hundraettåringen som smet från notan och försvann, Solsidan-filmen, Berts dagbok, Dag för dag, Comedy Queen, Länge leve Bonusfamiljen!, Se upp för Jönssonligan och kommande långfilmerna Äkta skräck, Strul och Jönssonligan kommer tillbaka och Ett ärligt liv.

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsterna SF Anytime och Blockbuster. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.