Julens mest sedda film - Ett sista race

29 december 2023

Upphovsrätt: SF Studios

Svenska biopubliken älskar actionkomedin Ett sista race. Filmen är den mest sedda filmen under juldagarna och har redan setts av nästan 100 000 biobesökare vilket gör den till klar etta på biotoppen. Den är även på god väg att bli den mest sedda svenska filmen sedan pandemin. Premiären på juldagen var den bästa öppningsdagen för en svensk film sedan julen 2019. Det är även den tredje bästa öppningsdagen i år vilket innebär att den petade ner "Oppenheimer".

Den stjärnspäckade komedin Ett sista race berättar historien om streetracing-legenden Dennis (David Hellenius), som levt hela sitt liv på fel sida om lagen. Han har nu bestämt sig för att börja leva det ansvarsfulla och stilla livet. Något som snart bryts upp när Dennis får reda på att hans dotter Hanna (Elsa Öhrn) ska delta i ett race med sin nya kille Charlie (Malte Gardinger). För att stoppa Hanna beger sig Dennis och hans ex-fru Tove (Malin Åkerman) ut på en resa för att hämta hem dottern. Det är början på ett hisnande sista race med fart, fläkt och höga varvtal genom Sverige.

Manus är skrivet av Edward af Sillén, David Hellenius och Lars Johansson och är inspirerat av den norska framgångsrika filmserien Börning (2014, 2016, 2020),

SF Studios producerar och distribuerar filmen i Norden. Filmen samproduceras med TV4, Film i Väst, Filmpool Nord och med stöd från Svenska Filminstitutet. REinvent hanterar internationell försäljning.

Mattias Lundin, Marketing Manager Sweden, SF Studios, mattias.lundin@sfstudios.se, +46 70 099 88 71

För intervjuförfrågningar och ytterligare pressinformation, vänligen kontakta:
Stephanie G. Bonn, Zap PR
E-post: stephanie@zap-pr.com
Mobil: 070-77 56 110

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.