Molly Hammar gör ledmotivet till den svenska storfilmen Avgrunden

7 augusti 2023 - Senast uppdaterad 26 september 2023

Upphovsrätt: SF Studios

Den 15 september har SF Studios kommande storfilm Avgrunden, Sveriges första riktigt storslagna katastroffilm, biopremiär. Avgrunden utspelar sig i och framför allt i gruvan under Kiruna och nu är det klart att Molly Hammar gör filmens ledmotiv, Deep down

Avgrunden kretsar kring Frigga (Tuva Novotny) som vid sidan om det riskfyllda arbetet som säkerhetschef i Kirunavaaragruvan försöker balansera familjen, den nya kärleken Dabir (Kardo Razzazi) och ett ex som inte vill släppa taget (Peter Franzén). Men när marken plötsligt börjar skaka under deras fötter spelar livspusslet ingen roll och kampen för att inte dras ner i avgrunden börjar. I övriga roller syns bland annat Felicia Maxime, Tintin Poggats Sarri och Edvin Ryding.

”Efter att ha fått se ett utkast av filmen så blev jag direkt otroligt inspirerad och ville skriva en låt som spelar på både de mäktiga miljöerna och den starka känslan i filmen. Jag blev drabbad av den och när jag tillsammans med Jocke Berg skriver melodierna ihop så blir det oftast så - drabbande och enligt mig, mäktigt. Deep down handlar om att försöka rädda något som kanske är för sent att rädda,” säger Molly Hammar.

Med en av de högsta budgetarna för en svensk film är Avgrunden den största svenska katastroffilmen någonsin. Filmen är regisserad av actionveteranen Richard Holm och är inspelad på plats i Kiruna samt i Tammerfors i Finland och på Kanarieöarna.

”Vi kände direkt att en storslagen katastroffilm som Avgrunden behövde ett eget storslaget ledmotiv, något som ramar in vår berättelse och förstärker alla de rätta känslorna. Och när vi träffade Molly klickade direkt, inte nog med att hon har en magisk röst, i Deep down har hon också verkligen lyckats fånga filmen och hjärtat i berättelsen”, säger Richard Holm, filmens regissör.

Deep down släpps i anslutning till filmens biopremiär den 15 september.

Avgrunden är en SF Studios produktion i samproduktion med Filmpool Nord i samarbete med Film Tampere, Mjölk Movies, Business Finland, Seven Islands Film, Gran Canaria Film Commission och Spanish Tax Rebate i samarbete med The Spanish Government samt U-media med stöd av Belgian Tax Shelter.

För mer information om Avgrunden, vänligen kontakta:
Peter Frantzell, presskontakt,
peter@strandberghaage.se, +46 707 59 25 58
Mattias Lundin, Marketing & Publicity Manager,
Mattias.Lundin@sfstudios.se, +46 700 99 88 71

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden och driver streamingtjänsten SF Anytime.
SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Mattias Lundin

Marketing & Publicity Manager Sweden