Regissören Sanna Lenkens Comedy Queen får biopremiär till sportlovet – här är trailern

2 december 2021

Upphovsrätt: Photo credit: Johan Paulin

11 februari 2022 får Sanna Lenkens (Tunna blå linjen, Thunder in My Heart, Min lilla syster) nya film Comedy Queen biopremiär över hela landet. Filmen berättar med värme och humor om Sasha som, efter att ha förlorat sin mamma, vill bli en comedy queen för att få sin pappa att skratta igen. Comedy Queen är baserad på Jenny Jägerfelds roman med samma namn, som belönats med Barnradions bokpris, nominerats till Augustpriset och sålts till 20 länder. För manus står Linn Gottfridsson (Björnstad, I taket lyser stjärnorna) och i rollerna som Sasha och pappa Abbe ser vi Sigrid Johnson (Sagan om Karl-Bertils julafton, Melodifestivalen) och Oscar Töringe (Tunna blå linjen). Comedy Queen distribueras av SF Studios i Norden och går upp på bio till sportlovet nästa år. Idag släpps trailern.

Se trailern här

Comedy Queen är regisserad av hyllade Sanna Lenken, vars senaste regiverk Tunna blå linjen och Thunder in My Heart rönt stora framgångar under 2021. Hon långfilmsdebuterade med Min lilla syster (2015), för vilken hon Guldbaggenominerades för Bästa regi och Bästa manuskript, belönades med Kristallbjörnen vid filmfestivalen i Berlin och med Göteborgs stora filmpris.

"Efter inspelningen av första säsongen av Tunna blå linjen, som var en enorm produktion, tänkte jag att mitt nästa projekt skulle bli en enkel match i jämförelse. Men det visade sig att Comedy Queen är det svåraste jag gjort. En produktion med barn, djur och pandemi! Sigrid och Oscar skapade magi och berörde mig oerhört djupt med sitt skådespel. Jag tror och hoppas att många biobesökare kommer gripas tag av den här historien och att de som redan är fans av boken kommer bli nöjda", säger Sanna Lenken.

En som redan är nöjd är Jenny Jägerfeld som skrivit originalhistorien om Sasha, den prisade romanen Comedy Queen.

"Det har blivit en svinbra film! Jag är superimponerad av regi, skådespelare, foto, musik – allt!", säger Jenny Jägerfeld.

Huvudrollen Sasha spelas av Sigrid Johnson, även aktuell i filmatiseringen av Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton och som vi tidigare sett i bland annat julkalendern Tusen år till julafton och hyllade sketcher i Melodifestivalen. Sashas pappa Abbe spelas av Oscar Töringe, som fick ett stort genombrott i våras som Magnus i Tunna blå linjen på SVT, och i rollen som Sashas bästis Märta ser vi långfilmsdebutanten Ellen Taure.

Inspelningen av Comedy Queen ägde rum i Göteborg och Stockholm i maj-juni 2021.

Producent för filmen är Rebecka Lafrenz, som tidigare producerat bland annat Berts dagbok, Cockpit och guldbaggebelönades för Sebbe, och Anna Anthony, som tidigare producerat bland annat Jalla! Jalla!, Unga Astrid och Zozo, för vilken hon fick Nordiska rådets filmpris. Exekutiva producenter är Joshua Mehr och Pontus Edgren.

Comedy Queen är producerad av FLX i samproduktion med Film i Väst, SF Studios och SVT samt med stöd av Svenska Filminstitutet och Nordisk Film & TV Fond. SF Studios är distributör i Norden och REinvent International Sales hanterar internationell försäljning.

Synopsis
Sasha drömmer om att bli ståuppkomiker. Hon vill få alla att skratta, särskilt pappa som gråter i duschen när han tror att ingen hör. Hemma påminner allt om mamma som inte längre lever och bakom ögonen bränner de livsfarliga tårarna. Men Sasha vägrar gråta. I hemlighet skriver hon en lista på allt hon måste göra för att överleva sorgen: raka av sig håret, sluta läsa böcker, tacka nej till världens gulligaste hundvalp och framförallt, bli en – Comedy Queen.

Rollista (i urval)
Sasha – Sigrid Johnson Abbe – Oscar Töringe Märta – Ellen Taure
Ossie – Iggy Malmborg
John – Adam Daho
Farmor – Anna Bjelkerud
Linn – Camila Bejarano Wahlgren

Helena Iles/ILES PR,  helena@iles.se, +46 73 980 52 51
Mattias Lundin, Marketing & Publicity Manager Sweden, SF Studios, mattias.lundin@sfstudios.se, +46 70 099 88 71

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

FLX
Produktionsbolaget FLX står bakom succéer såsom tv-serierna SolsidanDen osannolika mördaren, Kärlek & anarki, Bonusfamiljen, Grotesco, Enkelstöten och Sveriges första Netflix tv-serie Störst av allt, samt långfilmerna Se upp för Jönssonligan, Hundraåringen, Hundraettåringen, Solsidan, Berts dagbok och kommande Dag för dag.