SF Studios gör biofilm och tv-serie om Youtubesuccén Arne Alligator

14 december 2023

Loading the player...

SF Studios kommunicerar idag planerna för den välkända nordiska barnkaraktären Arne Alligator, som publiken idag kan uppleva via animerat innehåll, musikstreaming, live shower och profilprodukter. Arne Alligator-musikvideor, skapade av Marcus ”Macke” Granberg och Anton Molander, är bland det mest populära barninnehållet i Norden med mer än 300 miljoner Youtube visningar och över 20 miljoner streams på Spotify. SF Studios investerade i de immateriella rättigheterna för Arne Alligator 2021 för att växa inom internationellt skalbara varumärken och vidareutveckla deras innehåll för bred distribution. Till följd av detta blir nu Arne Alligator en animerad biofilm och tv-serie som kommer att släppas i Norden i början av 2024, där SF Studios är producent och distributör och See You Later! är samproducent. Filmen har biopremiär i Sverige den 9 februari, se trailern här.

”Det är fantastiskt att så många fans gillar vår älskade Alligator och hans djungelkompisar och vill återkomma till våra videor på Youtube. Arne har blivit populär tack vare barnens genuina engagemang. Det känns fantastiskt att Arne Alligator nu ska visas på bioduken och bli TV-serie och få chansen att nå en ännu större publik”, säger Marcus “Macke” Granberg, producent, låtskrivare och skapare av Arne Alligator.

Filmen och tv-serien (10 avsnitt à 6 min) med titeln Arne Alligator och djungelkompisarna är baserade på karaktärerna som är med i musikvideor, konserter och böcker. Vi får följa Arne och hans vänner på deras äventyr i djungeln, kring floden och i stan. De stöter på olika utmaningar och gör sitt bästa för att ta sig igenom dem tillsammans som ett team. Med sina sympatiska och unika personligheter - roliga, godhjärtade och modiga – är de den bästa gruppen av vänner.

Arne Alligator är en av de mest populära barnkaraktärerna i Norden idag, som växer snabbt tack vare sina fans på digitala medier, främst Youtube. De mycket uppskattade musikvideorna på Youtube har sin största publik i Sverige och Danmark och den övriga Norden ligger inte långt efter.

“Nu är det dags att hoppa djupare in i Arnes äventyr tillsammans med hans fantastiska vänner. Vår ledstjärna har varit att skapa en film och tv-serie som våra egna barn och kommande barnbarn vill titta på, där värderingarna är goda, universella och tidlösa. Tack vare våra härliga fans på Youtube är det möjligt. Nu skall Arne ut i vida världen, säger Anton Molander, en av skaparna av Arne Alligator.

Filmen och tv-serien är regisserade av Jenny Jokela, baserade på ett manus av Fabian Nordlander och Marcus Granberg. SF Studios producerar tillsammans med producenten Filippa Torstensson i samproduktion med See You Later!.

"Vi är mycket glada över att ha skapat en film och tv-serie med den populäraste barnkaraktären på Youtube och ser så mycket fram emot att sätta upp Arne Alligator på bio där vi hoppas kunna locka många unga tittare och deras familjer", säger Filippa Torstensson, producent på SF Studios.

Arne Alligator skapades 2003 som en låt av bandet Djungeltrumman. Eftersom bandet kallades för Arne Alligator av publiken fick de justera namnet till Arne Alligator & Djungeltrumman.  Arne Alligator blev en digital succé när bandets musikvideor fick spridning på Youtube och Spotify. De immateriella rättigheterna kontrolleras idag av företaget See You Later!, som är gemensamt ägt av skaparen Marcus Granberg och delägaren Anton Molander. SF Studios investerade i de immateriella rättigheterna för Arne Alligator 2021 som en del av sin strategi att vara en ledande distributör i Norden och erbjuda ett brett bibliotek av innehåll och rättigheter till en växande global marknad.

Filmen distribueras av SF Studios och har biopremiär i Sverige och Finland den 9 februari och i Danmark den 11 april. Filmen kommer också att släppas via Home Entertainment i Norge och därefter släpps TV-serien i Norden.

Filippa Torstensson, Producer, SF Studios, filippa.torstensson@sfstudios.se, +46 70 637 37 76
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Om See You Later!
See You Later! Oy Ab är grundat i Helsingfors 2020, ägs av Marcus Granberg, Anton Molander och SF Studios. See You Later! utvecklar barnvänliga IP:n för globala marknader med speciellt fokus på digitala plattformar. Bolaget fokuserar även på musik för familjens minsta.