SF Studios producerar Mats Strandberg’s bästsäljare “Konferensen” för Netflix med Katia Winter, Adam Lundgren, och Eva Melander i huvudrollerna

1 februari 2023

Upphovsrätt: Photo credit: Robert Eldrin

Idag offentliggjorde Netflix sitt nya filmprojekt, den blodiga komedin Konferensen, baserad på romanen med samma namn av Mats Strandberg. För regi står Patrik Eklund och manus är skrivet av Thomas Moldestad. I huvudrollerna syns Katia Winter och Adam Lundgren som Lina och Jonas, tillsammans med Eva Melander som Eva. Filmen är producerad av SF Studios, som också har producerat Snabba Cash, Red Dot, Loving Adults, Ehrengard, A Beautiful Life och Troll för Netflix. Konferensen har nyligen avslutat sin inspelning och har premiär globalt på Netflix under 2023.

Konferensen handlar om en grupp kommunanställda som deltar i en konferens med fokus på teambuilding. Konferensen förvandlas snart till en mardröm när rykten om korruption börjar sprida sig och påverka arbetsmiljön. Samtidigt börjar en mystisk figur jaga och döda deltagarna, en efter en, i denna blodiga komedi med varma och humoristiska karaktärer.

Konferensen är producerad av SF Studios och baserad på författaren Mats Strandbergs roman med samma namn, som publicerades 2021. Strandberg är en av Sveriges mest profilerade författare inom skräckgenren och hans böcker har publicerats i över 30 länder. Hans succébok Cirkeln (2011), skriven tillsammans med Sara B. Elfgren, blev också filmatiserad 2015. Strandberg är även exekutiv producent för filmen.

“Jag har haft så roligt i jobbet som exekutiv producent. Vi har haft väldigt mycket bättre stämning på våra möten än karaktärerna i Konferensen. Thomas Moldestad och Patrik Eklund har gjort ett otroligt jobb med att fånga inte bara blodet och spänningen, utan också humorn och det vardagliga och taffligt småsorgliga som bara kan utspela sig på en svensk konferens. Och skådespelarensemblen är bättre än jag hade kunnat drömma om”, säger Mats Strandberg.

Patrik Eklund regisserar Konferensen. Han har tidigare regisserat serier som Spelskandalen (2022) och We Got This (2020) liksom kortfilmerna Finito (2021) samt Infektionen (2018).

“Det är en ära att få filmatisera Konferensen tillsammans med SF Studios och Netflix. Med Mats Strandbergs unika bok som förlaga och en fenomenal ensemble har den här filmen alla förutsättningar att bli en framtida klassiker. En väldigt blodig, underhållande och gripande historia om den offentliga sektorns osjungna antihjältar”, säger Patrik Eklund.

FIlmen är producerad av Ina Sohlberg på SF Studios.

”Att få göra en film som Konferensen är en dröm som går i uppfyllelse. Samarbetet med Mats Strandberg, vår manusförfattare Thomas Moldestad och regissör Patrik Eklund har varit inspirerat och glädjefyllt. Vi har dessutom haft privilegiet att jobba med ett fantastiskt team som givit sitt allt för filmen och en skådespelarensemble som briljerar i varje scen. Vi hoppas på att kunna leverera en unik svensk filmupplevelse och ren underhållning till publiken!”, säger producent Ina Sohlberg på SF Studios.

SF Studios har för Netflix också producerat kommande de danska filmerna Ehrengard och A Beautiful Life, den norska filmen Troll, den svenska serien Snabba Cash, den svenska thrillern Red Dot och den danska thrillern Loving Adults, som har blivit väl mottagna av internationella medier och publik.

Om Konferensen
Baserade på boken Konferensen av Mats Strandberg
Regissör: Patrik Eklund
Medverkande: Katia Winter, Adam Lundgren, Eva Melander, Bahar Pars, Maria Sid, Marie Agerhäll, Christoffer Nordenrot, Amed Bozan, Lola Zackow, Claes Hartelius, Cecilia Nilsson, Jimmy Lindström, Martin Lagos.
Manusförfattare: Thomas Moldestad
Produktionsbolag: SF Studios
Producent: Ina Sohlberg, SF Studios

Konferensen kommer att släppas globalt på Netflix under 2023.

Ina Sohlberg, Producer, SF Studios, ina.sohlberg@sfstudios.se, +46 72 322 75 33
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, +46 70 780 39 35, malin.strihagen@sfstudios.se

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Om Netflix
Netflix är världens ledande streamingtjänst för underhållning med mer än 231 miljoner betalande medlemmar i fler än 190 länder som tittar på ett brett utbud av serier, dokumentärer och filmer på många olika språk. Medlemmar kan titta så mycket de vill – när som helst, var som helst – på alla skärmar med internetanslutning. Medlemmar kan spela upp, pausa och fortsätta titta helt utan reklam och förpliktelser.