Stjärnspäckad uppställning i ny Jönssonligan-film

27 oktober 2023 - Senast uppdaterad 6 november 2023

Fotograf: Tim Kinnander

Upphovsrätt: SF Studios

Idag presenterar FLX och SF Studios den nya filmen Jönssonligan, som går tillbaka till den klassiska filmseriens själ, men är placerad i en nutida kontext. I den ikoniska ligan spelas Charles-Ingvar “Sickan” Jönsson av Robert Gustafsson (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Den osannolika mördaren), Vanheden av Jonas Karlsson (Tillsammans 99, Nattryttarna, Beck) och Dynamit-Harry av Anders Jansson (LasseMajas detektivbyrå, HippHipp, Halvvägs till himlen). Rollen som Doris spelas av Jennie Silfverhjelm (Beck, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton, All Inclusive).

Efter år på flykt återförenas Sickan med Vanheden, Harry och Doris för en ny kupp. Planen, tajmad in i minsta detalj, är att stjäla ett komplett T-Rex-skelett från Naturhistoriska museet och sälja det till den skrupelfrie affärsmannen Wall Enberg för 320 miljoner kronor. De har dock inte räknat med Rigmor Gren, en åldrad kriminalare, besatt av idén att ställa Jönsson inför rätta innan hon själv går i pension.

”Detta är ett uppdrag som både hedrar, kittlar och skrämmer. Underbart helt enkelt. Att nu få plocka det mest älskvärda ur dessa klassiska karaktärer och skapa nya, men ändå gå tillbaka till själva essensen av denna liga som svenska folket tagit till sina hjärtan”, säger Robert Gustafsson.

I övriga roller syns bland andra Lotta Tejle, Thomas Bo Larsen, Johan Rabaeus, David Batra, Arvin Kananian, Felicia Danielsson, Alfred Svensson och David Ritschard.

Filmen regisseras av Eddie Åhgren (Solsidan, Bonusfamiljen, Meningen med livet) och Per Gavatin (Torpederna, Grotesco) har skrivit manus. Producenter är Anna Anthony och Rebecka Lafrenz.

“Det är väldigt roligt och hedersamt att få vara med och förvalta en filmskatt som Jönssonligan. Vi vill bygga vidare på de klassiska filmernas humor, värme och gemyt – det här ska vara en film för hela familjen.”, säger filmens producenter Rebecka Lafrenz och Anna Anthony.

“Det är en stor ära att få kliva in i Jönssonvärlden och att få möjligheten att jobba med dessa fantastiska skådespelare. Vi vill hitta tillbaka till en känsla och ton sprungen ur de gamla filmerna samtidigt som det utspelar sig här och nu. Detta känns både spännande och utmanande!”, säger filmens regissör, Eddie Åhgren.

Jönssonligan spelas in i Stockholm, Västerås, Uppsala under november och december 2023. Filmen produceras av FLX i samproduktion med SF Studios och Tonefilm samt med stöd från Svenska Filminstitutet.

Exekutiva producenter är Karin Grewin Wallqvister, Pontus Edgren och Joshua Mehr.

”Sickan har en plan, en liga och en kupp … Vad mer att önska till den svenska biopubliken för julen 2024 än den smällkaramellen!”, säger Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition på SF Studios.

Jönssonligan har biopremiär i Sverige julen 2024 och distribueras av SF Studios.

Vilhelm Hanzén, Gul PR
vilhelm@gulpr.se eller 0736-90 74 09

Mattias Lundin, Marketing & Publicity Manager Sweden
mattias.lundin@sfstudios.se eller 0700-99 88 71

Om FLX
Produktionsbolaget FLX står bakom produktioner som Solsidan, Bonusfamiljen, Kärlek & anarki, Störst av allt, Fartblinda, samt långfilmerna Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvannHundraettåringen som smet från notan och försvann, Solsidan-filmen, Berts dagbok, Dag för dag, Comedy Queen, Länge leve Bonusfamiljen!, Se upp för Jönssonligan och kommande långfilmerna Ett ärligt liv och Äkta skräck.

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Mattias Lundin

Marketing & Publicity Manager Sweden