Gå till huvudinnehåll

Stjärnspäckat i Lisa Langseths nya långfilm The Dance Club

22 augusti 2024

Fotograf: Johan Paulin

Nu börjar inspelningarna av Lisa Langseths nya långfilm The Dance Club. Huvudrollerna spelas av Nils Wetterholm samt Alva Bratt och i andra ledande roller ser vi Pernilla August, Matias Varela, Julia Franzén och Evelyn Mok. Filmen produceras av Veronika Öhnedal och Maria Dahlin på Meta Film Stockholm. Inspelningarna påbörjas i Stockholm och fortsätter därefter i Luleå under september. The Dance Club får premiär på svenska biografer tidig höst 2025.

Regissören Lisa Langseth återvänder till filmens värld efter succén med tv-serien Kärlek & Anarki som streamades av en miljonpublik globalt. Nya filmen The Dance Club är en skruvad romantisk komedi om Johannes, en ambitiös psykologistudent och Rakel, en utåtagerande performancekonstnär. Huvudrollerna spelas av Nils Wetterholm från den internationella succén Young Royals och Alva Bratt som fick sitt stora genombrott i Barracuda Queens. Pernilla August är ett av svensk films mest välkända ansikten, likväl i rollen som skådespelare och regissör. Matias Varela är känd för både den svenska och internationella publiken, bland annat för sin roll i Narcos. Evelyn Mok är komiker och skådespelare och har synts i flera svenska tv-serier, senast också i underhållningsprogrammet IFS - invandrare för svenskar. Julia Franzén har medverkat i flera realityprogram, bland annat Robinson och Bachelorette, rollen i The Dance Club är hennes skådespelardebut.

"Jag har gjort research inom dagens vilda västern-psykiatri parallellt med att jag skrivit manuset till filmen. Med den här berättelsen utforskar jag varför antalet neuropsykiatriska diagnoser ökar i Sverige, med lika mycket humor som kärlek. Jag är väldigt glad över att få skapa denna film med ett fantastiskt team både framför och bakom kameran", säger Lisa Langseth, regissör.

Synopsis – The Dance Club
Johannes, en udda psykologistudent, tar oss med på en skruvad resa. Tillsammans med performancekonstnären Rakel bildar han en okonventionell klubb med sina patienter för att hjälpa dem slå tillbaka mot de som orsakat deras smärta. När klubben expanderar kämpar Johannes för att hålla ihop den, samtidigt som han olägligt nog faller handlöst för Rakel.

"Lisa Langseths talang, unika röst och fenomenala känsla för att finna det komiska i samtidens absurditet kommer att ge publiken en upplevelse utöver det ordinära i The Dance Club", säger, Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition, SF Studios.

Filmen produceras av Meta Film Stockholm i samproduktion med Film Stockholm, Filmpool Nord, SVT och Storm Films. The Dance Club produceras med stöd från Svenska Filminstitutet, Norska Filminstitutet, Nordisk Film och TV Fond. Filmen distribueras av SF Studios och REinvent hanterar internationella säljrättigheter.

Johanna Strand, Presskontakt Sverige, Strand PR, johanna@strandpr.se, +46 70 732 73 66
Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition, SF Studios, yaba.holst@sfstudios.se, +46 73 411 95 35

Om Meta Film
Produktionsbolaget bakom The Dance Club, Meta Film Stockholm, är aktuella med den kommande danska storfilmen Mörkeland av Mikkel Serup. Julen 2023 hade Netflix-filmen Tack och förlåt premiär och bolaget har tidigare producerat Un Certain Regard-vinnaren Gräns av Ali Abbasi, Oscarnominerade The Wife med Glenn Close samt den sexfaldiga Guldbaggevinnaren Aniara.

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsterna SF Anytime och Blockbuster. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.