Thriller-serien ALEX är klar för en andra säsong med Dragomir ”Gago” Mrsic

30 augusti 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

SF Studios kan nu bekräfta en andra säsong av Viaplays succéserie ALEX med Dragomir Mrsic. Första säsongen av Viaplay-originalet hade premiär på Viaplay i november 2017 och sedan dess är det vår mest sedda serie i Sverige fram till idag.

Publikfavoriten ALEX är Viaplays fjärde originalproduktion som får en andra säsong. Utöver att vara den mest sedda serien sedan lansering i slutet av förra året är ALEX Viaplays bästa premiär någonsin bland Viaplays originalserier för hela Norden.

– Viaplays strategi för originalproduktioner är att skapa det bästa nordiska innehållet och ALEX är ett praktexempel på den typ av underhållning som våra tittare Norden över älskar. Nu är vi glada att äntligen kunna bekräfta att originalserien fortsätter med en efterlängtad andra säsong, säger Alexander Bastin, SVP and Head of Viaplay and Viafree.

ALEX är en nagelbitande spänningsserie med starka och komplexa karaktärer där gränserna för vad som är rätt och fel, oavsett om man är snut eller kriminell, sedan länge har suddats ut. Dragomir Mrsic (Snabba Cash, Edge of Tomorrow) spelar rollen som den korrupta polisen i Viaplays originalserie som baserats på en grundidé som är hans egen tillsammans med Mikael Cross. I övriga roller ser vi återigen Rakel Wärmländer (”Gåsmamman”) som polisen Frida, Maximilian Mrsic som Alex son Simon och Anja Lundqvist som Alex fru Kim med många fler. Huvudförfattare är Frans Wiklund och för regin står Alain Darborg

– Det jag kan säga är att ni kommer närmare den brutalitet ni läser och debatterar om i TV, kommenterar Dragomir.

Thrillerserien produceras av SF Studios i samproduktion med Göteborgsbaserade Film i Väst och Englandsbaserade Nevision. Serien distribueras internationellt av About Premium Content och i Beneluxområdet av Lumière.

- Vi är enormt glada och stolta över den första säsongen och det känns oerhört roligt att få fortsätta samarbetet med Dragomir, säger producenterna Nicklas Wikström Nicastro och Niklas Larsson.

Säsong två av ALEX kommer att spelas in under slutet av 2018 i Göteborg med planerad premiär 2019, exklusivt på Viaplay över hela Norden.

För mer information, kontakta:
Niklas Larsson, Producer, SF Studios, Niklas.larsson@sfstudios.se
Kristina Linglöf, Head of Communications, SF Studios, Kristina.Linglof@sfstudios.se
Sophie Forssell, PR Project Manager, Nent Group/Viaplay, Sophie.Forssell@nentgroup.com

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande film & TV bolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids Play. SF Studios har bland annat producerat triller-serierna ALEX, JÄGARNA och den tvåfaldigt kristallen-nominerade ADVOKATEN. De har även gjort den internationella storfilmen BORG och barnfilmerna BAMSE och LASSE-MAJA. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.