Trailersläpp för katastroffilmen Avgrunden

3 juli 2023

Fotograf: Anssi Leino

Upphovsrätt: Anssi Leino/SF Studios

Nu släpper SF Studios trailern till höstens stora svenska katastrofthriller Avgrunden. Huvudrollen spelas av Tuva Novotny och i övriga roller syns bland annat Kardo Razzazi, Felicia Maxime, Peter Franzén samt Tintin Poggats Sarri och Edvin Ryding. Den actionpackade och effektfyllda filmen har biopremiär den 15 september.

Att något ska hända i Kiruna är det ingen tvekan om, frågan är bara när. Avgrunden är berättelsen om en familj som ställs inför det otänkbara när katastrofen alla fruktade plötsligt är ett faktum.

Se trailern här

Med en av de högsta budgetarna för en svensk film är Avgrunden den största svenska katastroffilmen någonsin. Filmen är regisserad av actionveteranen Richard Holm och är inspelad på plats i Kiruna samt i Tammerfors i Finland och på Kanarieöarna.

”Att få göra en riktigt stor, svensk katastroffilm som faktiskt bygger på ett möjligt scenario har varit fantastiskt. Kiruna och gruvan spelar så klart en stor roll i filmen men det är framför allt skådespelarna som är viktiga för att skapa engagemang i den här typen av actionfyllda berättelser, och vi har verkligen en fantastisk ensemble. Att ha Tuva i rollen som en riktigt tuff actionhjältinna har också varit en dröm.” säger Richard Holm, filmens regissör.

Handlingen i Avgrunden kretsar kring Frigga (Tuva Novotny) som vid sidan om det riskfyllda arbetet som säkerhetschef i Kirunavaaragruvan försöker balansera familjen, den nya kärleken Dabir (Kardo Razzazi) och ett ex som inte vill släppa taget (Peter Franzén). Men när marken plötsligt börjar skaka under deras fötter spelar livspusslet ingen roll och kampen för att inte dras ner i avgrunden börjar.

”Det är väldigt spännande att vi nu kan ge biopubliken en riktigt storslagen svensk katastroffilm. Det senaste halvåret har specialeffektsteamet jobbat oavbrutet med de digitala effekterna och utan att avslöja allt för mycket kan jag säga att det här kommer att bli spektakulärt.” säger Joakim Hansson, filmens producent.

Avgrunden är en SF Studios produktion i samproduktion med Filmpool Nord i samarbete med Film Tampere, Mjölk Movies, Business Finland, Seven Islands Film, Gran Canaria Film Commission och Spanish Tax Rebate i samarbete med The Spanish Government samt U-media med stöd av Belgian Tax Shelter.

Avgrunden har biopremiär i Sverige 15 september 2023.

Peter Frantzell, presskontakt,
peter@strandberghaage.se, +46 707 59 25 58
Mattias Lundin, Marketing & Publicity Manager,
Mattias.Lundin@sfstudios.se, +46 700 99 88 71

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden och driver streamingtjänsten SF Anytime.
SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Mattias Lundin

Marketing & Publicity Manager Sweden