40-årsjubileum för Björn Borgs legendariska match mot John McEnroe

3 juli 2020

Med anledning av 40-årsjubileet för Björn Borgs legendariska match mot John McEnroe den 5 juli 1980, visar SVT hela matchen i SVT2 samma datum med start kl 16.05. Efter matchen visas SF Studios kritikerhyllade och Guldbaggebelönade film BORG i SVT1 kl. 21. Filmen finns också att se på SVT Play.

När BORG hade biopremiär den 8 september 2017 hyllades den av en nästan enig svensk kritikerkår och även de största internationella branschtidningarna slöt upp i hyllningarna när filmen öppnade Toronto Filmfestival. Filmen blev vann flera Guldbaggar och blev en av de största svenska succéerna på bio det året.

BORG är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

Huvudrollen spelas av Sverrir Gudnason och i rollen som Björn Borgs rival, den hetlevrade John McEnroe, ser vi Hollywoodstjärnan Shia LaBeouf. Borgs tränare Lennart Bergelin spelas av Stellan Skarsgård och som Björns fästmö Mariana Simionescu ser vi Tuva Novotny.  Leo Borg (Björn Borgs egen son) spelar filmens yngsta Björn Borg.

För filmens regi står Janus Metz som tidigare regisserat den Cannes-belönade filmen Armadillo och avsnitt av hyllade TV-serien True Detective. Manus är skrivet av Ronnie Sandahl som tidigare skrivit manus till kritikerrosade Svenskjävel. Producenter är Jon Nohrstedt och Fredrik Wikström Nicastro på SF Studios.

BORG är producerad av SF Studios i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film, SVT, Sirena Film, SF Studios Danmark och Yellow Film & TV med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Det Danska Filminstitutet, Finlands Filmstiftelse, DR och YLE. Medfinansierat av EU-programmet Kreativa Europa MEDIA.

För mer information, kontakta:
Jon Nohrstedt, Producer, SF Studios, jon.nohrstedt@sfstudios.se, +46 70 643 42 65
Malin Strihagen, VP Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Malin Strihagen

Vice President Brand & Communications