Bonusfamiljen blir långfilm

14 december 2021 - Senast uppdaterad 20 december 2021

Efter fyra säsonger på SVT blir Sveriges mest älskade bonusfamilj långfilm.

Inspelningen av Länge leve Bonusfamiljen! är redan igång och regisseras av Felix Herngren, filmen har beräknad premiär i december 2022.

TV-serien Bonusfamiljen har sänts på SVT i fyra säsonger och har varit en stor publiksuccé både i Sverige och internationellt på Netflix. Efter att sista avsnittet sänts i måndags har frågorna om hur det ska gå strömmat in. Nu kan vi berätta att det blir en långfilm.

Långfilmen Länge leve Bonusfamiljen! tar vid knappt tio månader efter säsong 4 och kretsar liksom tv-serien kring Lisa och Patrik, deras barn, bonusbarn, ex-partners, knepiga relationer och utmaningen att leva tillsammans.

Efter en kämpig tid drar Patrik med sig hela bonusfamiljen till ett pensionat i Dalarna för att fira nyår ihop och njuta av lugnet, han har även riggat en stor överraskning. Förväntningarna är höga och fallet blir hårt när Patriks plan går snett. Länge leve bonusfamiljen! handlar om vad vi gör för familjen och kärleken och för att hålla den vid liv.

- Nu var det ett tag sen jag filmade med Bonusgänget och det känns svinkul! säger Felix Herngren. Att få göra långfilm på Bonusfamiljen ger möjlighet att fördjupa sig ännu mer i karaktärerna och deras relationer. Vi längtar efter att få visa upp detta för biopubliken julen 2022, säger han från inspelningen.

I rollerna ser vi bland andra Vera Vitali, Erik Johansson, Fredrik Hallgren, Frank Dorsin, Johan Ulveson, Marianne Mörck, Christer Lindarw, Måns Nathanaelson, Martin Luuk, Emma Peters, Niklas Engdahl, mfl.

Långfilmen Länge leve Bonusfamiljen! är skriven av Moa Herngren och bakom idén står upphovsmännen Clara, Felix och Moa Herngren. Den spelas bland annat in i Dalarna och produceras av Anna Carlsten och Anna Anthony för FLX i samproduktion med SVT, SF Studios och Film i Dalarna med stöd från SFI, marknadsstöd.

Om SF Studios  SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

FLX  Produktionsbolaget FLX står bakom succéer såsom tv-serierna Solsidan, Den osannolika mördaren, Kärlek & anarki, Bonusfamiljen, Grotesco, Enkelstöten och Sveriges första Netflix tv-serie Störst av allt, samt långfilmerna Se upp för Jönssonligan, Hundraåringen, Hundraettåringen, Solsidan, Berts dagbok och kommande filmerna Comedy Queen och Dag för dag.

Mattias Lundin

Marketing & Publicity Manager Sweden