Den internationellt hyllade succéserien Snabba Cash, producerad av SF Studios i samarbete med Strive Stories, får en andra säsong

7 juni 2021

Upphovsrätt: Netflix

Idag meddelade Netflix att deras kritikerhyllade svenska succéserie Snabba Cash får en andra säsong med Evin Ahmad i huvudrollen. Skaparna bakom den framgångsrika serien, manusförfattaren Oskar Söderlund och regissör Jesper Ganslandt, kommer även att författa och regissera andra säsongen. Snabba Cash produceras av Nicklas Wikström Nicastro för SF Studios i samarbete med Strive Stories. Snabba Cash Säsong 2 kommer att släppas globalt på Netflix under 2022.

Efter det dramatiska slutet på den första säsongen av Snabba Cash, fortsätter den andra säsongen den spännande berättelsen om Leya och hennes kontrasterande liv som slits mellan en hänsynslös start-up miljö och Stockholms undre värld.

Evin Ahmad (Dröm Vidare, Störst av allt, The Rain), kommer återigen spela huvudrollen Leya. Skaparna bakom Snabba Cash Säsong 1, regissör Jesper Ganslandt (Farväl Falkenberg, Apan, 438 dagar) och manusförfattaren Oskar Söderlund (Ettor & Nollor, Gråzon), fortsätter också med Säsong 2.

”Med Snabba Cash Säsong 1 ville vi berätta en samtida historia. Med karaktärer som, även om de begår moraliskt tvivelaktiga handlingar, delar samma känslor och drömmar som många av oss. Vi är överväldigade över att så många människor har tagit vår serie till sina hjärtan. Men det coolaste av allt är att många har känt att de äntligen har varit representerade i en stor dramaserie. Det är verkligen den finaste belöningen av alla”, säger Jesper Ganslandt, regissör, ​​och Oskar Söderlund, huvudförfattare.

Netflix svenska originalserie Snabba Cash är inspirerad av den internationellt hyllade boken Snabba Cash av författaren Jens Lapidus, som har sålt mer än 3,8 miljoner böcker över hela världen. Snabba Cash har tidigare filmatiserats som den framgångsrika och kritikerrosade filmtrilogin Snabba Cash, som också är producerad av SF Studios.

Snabba Cash Säsong 2 produceras av Nicklas Wikström Nicastro (En man som heter Ove, Advokaten) som också producerade den första säsongen för SF Studios.

”Jag är så tacksam att få möjlighet att fortsätta det fantastiska samarbetet tillsammans med Oskar och Jesper efter det vi uppnådde med den första säsongen. Jag är också glad över att göra detta tillsammans med vännerna på SF Studios och Netflix, som trott på och stöttat detta projekt ända sedan det starten”, säger Nicklas Wikström Nicastro, producent.

SF Studios har förutom Netflix originalserie Snabba Cash också producerat den första svenska Netflixfilmen Red Dot, som har blivit väl mottagen av internationella medier och publik, och har precis börjat spela in den första danska Netflixfilmen Loving Adults.

"Det är en ära att kunna producera en andra säsong av Snabba Cash för Netflix. Säsong 1 engagerade både den svenska och internationella publiken, och vi ser fram emot att fortsätta framgången under en andra säsong med talangerna som står bakom denna serie ”, säger Tim King, EVP Production och Susann Billberg Rydholm, Head of TV Drama på SF Studios.

Snabba Cash Säsong 2 släpps globalt på Netflix under 2022.

Nicklas Wikström Nicastro, Producer, nicklas.wikstromnicastro@strivestories.se, +46 70 942 95 42
Malin Strihagen, VP Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Om Strive
Stories Strive Stories är ett oberoende produktionsbolag i Stockholm som producerar långfilm och TV-drama för alla plattformar. Bolaget grundades av bästsäljande författaren Jens Lapidus och prisbelönta producenten Nicklas Wikström Nicastro med syftet att producera fängslande och engagerande berättelser med stark tematik, för lokal såväl som global publik.

Om Netflix
Netflix är världens ledande streamingtjänst för underhållning med mer än 208 miljoner betalande medlemmar i fler än 190 länder som tittar på ett brett utbud av serier, dokumentärer och filmer på många olika språk. Medlemmar kan titta så mycket de vill – när som helst, var som helst – på alla skärmar med internetanslutning. Medlemmar kan spela upp, pausa och fortsätta titta helt utan reklam och förpliktelser.

Malin Strihagen

Vice President Brand & Communications