Filmbranschen kraftsamlar i unik gemensam satsning

19 oktober 2020

Filmbranschen har drabbats hårt av coronapandemin. Restriktioner för att minska smittspridningen har gjort det tufft för biografägare över hela landet. Men efter vårens och sommarens utmaningar har nästan alla Sveriges biografer öppnat. Nu kraftsamlar biografägare, producenter, distributörer och filmfestivaler för att tillsammans ge biogåendet en nystart under hösten. Ett gemensamt initiativ som aldrig skett tidigare.

I över hundra år har biografen varit en plats för tillbakalutade upplevelser för alla sinnen och den största drivkraften för teknisk utveckling inom ljud och bild. Coronapandemin har inneburit en stor utmaning för hela filmbranschen och biografer över hela världen står inför ett större hot än någonsin tidigare. För den svenska bioindustrin är läget allvarligt, men med uppbackning från hela filmbranschen tänker man gå starka ur krisen.

Därför går branschens aktörer nu samman i en unik satsning för att lyfta film på bio. Aldrig tidigare har hela filmbranschen ställt sig bakom ett liknande initiativ. Idag lanseras kampanjen ”Film på riktigt”, ett långsiktigt koncept som framhäver bio som den främsta platsen för stora filmupplevelser. Samarbetet är unikt och bara början på fler gemensamma satsningar inom branschen.

– Många minns sin allra första bioupplevelse, det är en stark känsla. För att vi fortsatt ska kunna erbjuda den upplevelsen måste vi i filmbranschen jobba mot samma mål. Vi måste tillsammans värna om och rädda biogåendet, trots att vi ännu inte kan släppa in fler än max 50 biobesökare i salongerna. Att vi nu går samman i ett gemensamt initiativ för att främja film på bio är något som aldrig gjorts tidigare och jag ser fram emot fler gemensamma satsningar framöver, säger Pia Grünler, Head of Nordic Theatrical Distribution på SF Studios.

Regeringens besked att inte höja publikgränsen gör att det dröjer för biobesöken att återgå till mer normala omständigheter. Det kommer fortsatt att råda en begränsning kring antalet besökare i biosalongerna och sällskapen måste sitta med minst en meters avstånd mellan varandra. Ett stort antal andra smittskyddsåtgärder finns på plats för att besökarna ska känna sig trygga.

För viljan att se film på bio har alltid varit stark trots en ständig utveckling av nya sätt att konsumera rörlig bild. Och även om den nuvarande världskrisen är ett större hot mot biograferna än någonsin tidigare, visar både internationella och svenska undersökningar att det utöver filmerna är bioupplevelsen i sig som människor saknat (Enligt en publikundersökning från SF Studios: ”Biobesök 2020”, samt publikundersökningar från Filmpanelen genomförda av Filmstaden sedan maj 2020.).

Många filmers premiärer har visserligen flyttats fram men trots det finns det fortsatt gott om film som visas på landets biografer med drygt 75 nya premiärer resten av året. – I biorummet kan det där magiska med film verkligen förstärkas. Det är en oslagbar arena för att ge en berättelse de allra bästa förutsättningarna att beröra, roa och engagera en publik. Innan pandemin gick rekordmånga på bio. För att vi älskar känslan en film kan ge oss. Den här gemensamma satsningen ska hjälpa filmälskarna att återupptäcka biorummet, säger Peter Fornstam, ordförande i Sveriges Biografägareförbund.

Bakom det gemensamma initiativet står:

Sveriges Filmuthyrareförening

Sveriges Biografägareförbund

Riksföreningen Biograferna

Föreningen Filmdistributörerna

Film- & tv-producenterna

Sveriges Filmregissörer

Biografcentralen

Föreningen Svenska Filmfestivaler

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Fornstam, Sveriges Biografägareförbund, peter@svenskabio.se
Pia Grünler, SF Studios, pia.grunler@sfstudios.se