Första titt på actionthrillern Omerta 6/12

23 februari 2021

Upphovsrätt: Photo credit: Heikki Leis

Idag släpps teasertrailern för den kommande actionthrillern Omerta 6/12. I filmen, som regisseras av Aku Louhimies, spelar den internationellt erkända finska skådespelaren Jasper Pääkkönen och de svenska skådespelarna Nanna Blondell och Sverrir Gudnason i de ledande rollerna. Filmen har precis avslutat sin inspelning och kommer att ha premiär på biografer i november 2021. Cinematic står för produktion och SF Studios kommer att distribuera filmen i Norden. REinvent International Sales hanterar internationell försäljning.

Teasetrailern tar med tittarna med till Finlands självständighetsdag och de överraskande händelserna som inträffar. Denna finska högtidsdag får en tragisk vändning när presidentpalatset attackeras och statscheferna tas som gisslan. Vad och vem står bakom detta?

Se teasertrailern för Omerta 6/12 här: https://youtu.be/6ZGpQ-Whm_w

Huvudpersonen i Omerta 6/12 är Max Tanner, en finsk hemlig agent som arbetar för EU:s specialstyrkor. Rollen spelas av den internationellt erkända finska skådespelaren Jasper Pääkkönen (Da 5 Bloods, BlacKkKlansman, Vikings). De andra två huvudrollerna spelas av de hyllade svenska skådespelarna Nanna Blondell (Red Dot, Black Widow, The Inner Circle) och Sverrir Gudnason (Falling, Charter, Borg, The Girl in the Spider’s Web, Älska mig). Blondell spelar den svenska underrättelsetjänsten Sylvia Madsen och Gudnason leder de serbiska grupperna i rollen som Vasa Jankovic.

Omerta 6/12 är baserad på den bästsäljande boken “6/12” av finska författaren llkka Remes. Det slutliga manuset är skrivet av Jari Olavi Rantala baserat på originalmanus av Antti J. Jokinen och Mika Karttunen.

Omerta 6/12 produceras av det finska produktionsföretaget Cinematic med producenterna Antti J. Jokinen, Sirkka Rautiainen, Mikko Tenhunen, Evelin Penttilä och exekutiva producenterna Mikko Kodisoja, Thomas Fanning och Sara Norberg från Cinematic och Yaba Holst från SF Studios. Filmen och TV-serien är samproducerad med estniska Stellar Film och med stöd från The Finnish Film Foundation, Business Finland – Audiovisual Production Incentive, Film Estonia cash rebate, Ida -Viru Film Fund och Tartu Film Fund. De viktigaste samarbetspartnerna är Gigantti, HP och Icepeak tillsammans med BMW, Sacox Communications och WSOY. SF Studios kommer att distribuera filmen i Norden och REinvent International Sales hanterar internationell försäljning.

Filmen förväntas ha premiär på biografer i november 2021. Omerta 6/12 blir även en TV-serie med fyra avsnitt, som släpps på C More under 2022.

Om Omerta 6/12
Firandet av Finlands självständighetsdag den 6 december avbryts plötsligt av en attack mot presidentbostaden. En uppsättning framstående gäster tas som gisslan. Säkerhetsagenten Max Tanner (Jasper Pääkkönen) utses som förhandlare av gisslandramat och snart är det klart att huvudmålet för terrorattacken är en plan för att destabilisera Europas säkerhet. Tanner måste ta till djärva och smärtsamma beslut för att ta reda på vem som står bakom attacken. När allt kommer omkring finns det inte bara människoliv att skydda - utan även Europas framtid, som står på spel.

Cast
Huvudrollen spelas av Jasper Pääkkönen (Da 5 Bloods, BlacKkKlansman, Vikings). De andra två ledande rollerna spelas av Nanna Blondell (Red Dot, Black Widow, The Inner Circle) och Sverrir Gudnason (Falling, Charter, Borg, The Girl in the Spider’s Web, Älska mig). Den internationella ensemblen av skådespelare inkluderar även svenska Dragomir Mrsic (Edge of Tomorrow, Snabba Cash, Alex), Miodrag Stojanovic (The November Man, Snabba Cash, Bron), Slaven Španović (A Perfect Day), Croatian Zijad Gračić (The Paper , Succession), irländska Michael Yare (Game of Thrones, Line of Duty) och estländska Märt Pius, Priit Pius, Mirtel Pohla och Juhan Ulfsak (Tenet). I Omerta 6/12 spelar också de finska skådespelarna Joonas Saartamo, Laura Malmivaara, Wanda Dubiel, Robert Enckell, Nika Savolainen, Dennis Nylund, Andrei Alén, Kris Gummerus, Pekka Strang och Eero Milonoff.

Sara Norberg, CEO, Cinematic, + 358 40 591 61 71
Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition, SF Studios, +46 73 411 95 35
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Om Cinematic Inc.
Cinematic är ett finskt produktionsföretag grundat 2018 av Antti J. Jokinen. Cinematic har starkt fokus på IP-utveckling och att skapa affärsmodeller som stöder det. Cinematic skapar och producerar filmer och TV-serier för internationella marknader. Cinematic använder framtida teknologier för att skapa innehåll bl.a. genom att att använda spelmotorer för virtuella produktioner. Cinematics första produktion Helene, som hade premiär den 17 januari 2020, har varit en succé i Finland. Under 2021 kommer Cinematic att släppa den animerade filmen Mumintrollet och hans vänner – kometen kommer och action-thrillern Omerta 6/12.

Malin Strihagen

Vice President Brand & Communications