Inspelningarna igång för Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

9 november 2020

Upphovsrätt: Photo credit: Niklas Maupoix

Nu inspelningarna igång i Göteborg för SF Studios produktion av Sveriges folkkäraste julsaga, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton, med regissör Hannes Holm. Casten är presenterad sedan tidigare och i huvudrollerna ser vi bland andra Simon Larson som Karl-Bertil Jonsson, Jonas Karlsson som Tyko och Jennie Silfverhjelm som Marianne. Inspelningarna pågår i västra Götaland mellan den 20 oktober och den 26 november och fortsätter därefter i Stockholm mellan den 1 december och den 11 december. Filmen planerar att ha biopremiär i november 2021.

Filmen kommer att vara en dramatiserad bearbetning av Tage Danielssons berättelse, som genom den tecknade kortfilmen Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton från 1975 i regi av Per Åhlin och manus av Tage Danielsson, blivit en av Sveriges folkkäraste julsagor och har visats i SVT på julafton sedan dess.

SF Studios har sedan tidigare presenterat en ensemble av stjärnor som medverkar i den nya filmatiseringen av Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Familjen Jonsson kommer att spelas av Jonas Karlsson i rollen som Tyko, vi får se Simon Larson som Karl-Bertil Jonsson och Jennie Silfverhjelm som Marianne. Vidare ser vi flertalet kända namn i de övriga rollerna såsom Vanna Rosenberg, Filip Berg, Ingela Olsson, Claes Månsson, Adam Pålsson, Peter Dalle, Josefin Neldén, Carla Sehn, Dag Malmberg, Lotta Ramel, Josephine Bauer, Jesper Malm, Ruben Lopez och Sigrid Johnson.

Jonas Karlsson, i rollen som Tyko, har genomgått en ordentlig förvandling i händerna på tvåfaldigt Oscarnominerade Eva von Bahr och Love Larson för att kunna gestalta direktör Tyko Jonsson. Eva von Bahr och Love Larson har Oscarnominerats två gånger tidigare för sitt arbete med mask, dels för Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och dels för En man som heter Ove. De har också vunnit guldbaggar för sitt arbete med mask/smink i filmerna Jätten och En man som heter Ove.

”Det har varit en spännande utmaning att få försöka förvandla Jonas till Tyko, men vi har också arbetat väldigt nära filmens kostymdesigner Ingrid Sjögren för att få en så bra helhet som möjligt”, säger Love Larson, mask och smink.

Berättelsen handlar om 14-åriga Karl-Bertil, som är varuhusdirektör Tyko Johnssons son. Hans utstakade väg i livet är att bli som sin far. Men Karl-Bertils hjälte är Robin Hood. I filmen kommer detta att tas ett steg längre än i TV-versionen. Den fattiga flickan Vera, hennes syster på barnhemmet och den hänsynslösa barnhemsföreståndaren korsar alla Karl-Bertils väg. Och ingen är sig lik när historien når sitt slut. Inte ens Tyko.

Regissör är Hannes Holm, med tidigare publikframgångar som Ted – För kärlekens skull, den Oscarsnominerade filmen En man som heter Ove och den förra trilogin om Sune samt kritikerhyllade filmer såsom Himlen är oskyldigt blå, Klassfesten och Adam & Eva

Anna Odenhall och Henrik Widman är producenter för SF Studios, Annika Sucksdorff är exekutiv producent och filmen samproduceras med SVT och Film i Väst. Sagan om Karl Bertil-Jonssons julafton är ett viktigt steg i SF Studios strategi att göra film av starka berättelser med lokal förankring.

På inspelningsplatsen finns riktlinjer för att minska risken för smittspridning och antalet personer som samlas samtidigt begränsas. Inspelningsarbetet följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer med fokus på att alla i produktionen ska känna sig trygga och kunna jobba i en säker miljö.

Johanna Strand, johanna.strand@kultpr.se, +46 707 32 73 66

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Mattias Lundin

Marketing & Publicity Manager Sweden