Laleh gör musik till Utvandrarna – idag släpps singeln

12 november 2021

Upphovsrätt: Photo credit: Gustaf Thörn

Idag släpper Laleh singeln ”Minnet Av Ett Hav”. Låten blir signaturlåt till SF Studios kommande storfilm Utvandrarna i regi av Erik Poppe. För den övriga filmmusiken står kompositör Johan Söderqvist som skrivit stora mängder musik till nordiska såväl som internationella filmer och tv-serier. Utvandrarna baseras på Vilhelm Mobergs klassiska och folkkära romanserier och har premiär över hela landet den 25 december.

Nytolkningen av Mobergs romanserie Utvandrarna skildrar Kristina och Karl Oskars livsomvälvande resa över världshav i sökandet efter ett nytt hem. I huvudrollerna syns Lisa Carlehed och Gustaf Skarsgård. Världsartisten Tove Lo gör också sin första filmroll. Nu står det klart att Tove Lo får sällskap av ännu en av Sveriges största musikstjärnor. Laleh har skrivit egen musik till filmen och det är hennes låt ”Minnet Av Ett Hav” som blir Utvandrarnas signaturlåt.

Lyssna på Lalehs låt Minnet Av Ett Hav här

”Laleh har en otrolig nerv och ett uttryck som kan omhänderta alla känslor samtidigt. Hennes musik kan fånga sorg, vemod, glädje och kärlek i en och samma låt och vi föll direkt för musiken hon skapade efter att ha sett filmen - en stark och personlig låt som passade filmen perfekt. Vi är jättestolta att en av våra största och mest folkkära artister vill ge filmen en extra dimension”, säger Fredrik Wikström Nicastro, producent SF Studios.

Vilhelm Mobergs älskade romanserie har fångat den svenska publiken i årtionden. När berättelsen nu filmatiserats på nytt har fyra böcker blivit till ett storslaget äventyr. Trots att historien om Kristina och Karl Oskar utspelar sig på mitten av 1800-talet, finns många likheter mellan deras resa och den flykt människor världen över fortfarande ställs inför. Efter att ha hört talas om produktionen, visste Laleh att hon ville göra musik till filmen.

”Jag minns när vi fick läsa Utvandrarna i skolan och jag fastnade för den redan då, så det känns lite extra speciellt att få vara en del av den berättelsen idag. Jag skrev låten efter att ha sett de första färdiga scenerna ur filmen och blev inspirerad av deras resa över Atlanten, det stora havet väckte känslan av att vilja stå på land. Jag ville skriva en låt om mod och tacksamhet och att leva med minnet av ett hav”, säger Laleh.

I den kommande filmen får publiken se Utvandrarna ur ett nytt perspektiv. I Erik Poppes regi har Kristina fått ta mer plats. I jakten på ett bättre liv är det till stor del Kristinas val och känslor som skildras.

”Det betyder väldigt mycket för mig att Laleh kunde inspireras av min tolkning av Utvandrarna. Hennes låt ”Some Die Young”, som blev hela Norges tröst efter terrordåden 2011, fångade precis de känslor vi alla kände efter Utøya. Trots att låten inte skrevs om offren, finns det en grundläggande igenkänning i Lalehs musik som öppnar upp för oss alla att själva tolka hennes verk. Hennes musik går rakt in i hjärtat och det är något som jag vill att filmen också gör”, säger Erik Poppe, regissör.

Utvandrarna är en SF Studios/Paradox produktion i samproduktion med TV4 & C More, Film i Väst, Fantefilm och Nordsvensk Filmunderhållning med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet, Norska Filminstitutet, Nordisk Film och TV Fond, Danska Filminstitutet i samarbete med DR. Filmen distribueras av SF Studios och REInvent International Sales hanterar den internationella försäljningen.

För mer information, kontakta:
Elin Hemréus, StrandbergHaage, elin.hemreus@strandberghaage.se, +46 70 293 63 01
Mattias Lundin, mattias.lundin@sfstudios.se, +46 70 099 88 71

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.