SF Studios 100-åriga historia blir ljudbok hos Storytel

5 september 2019 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Idag släpps Historien om ett företag, en ny ljudbokserie på Storytel, exklusivt skriven av Centrum för Näringslivshistoria. SF Studios 100-åriga historia är ämnet för en av de åtta nyskrivna böckerna i bokserien, som berättar historien om åtta företag och deras resa till framgång.

Ljudboksserien Historien om ett företag  handlar om några av Sveriges mest folkkära företag. I åtta delar med premiär den 5 september berättas historien om H&M, ICA, Ericsson, Clas Ohlson, Vin & Sprit, Saft, SF Studios och Electrolux. Ljudboken om SF Studios kommer att släppas den 8 september.

”Vi vill alltid hitta nya sätt att berätta historien om Sveriges företag. Samhällets utveckling har till stor del byggt på vad driftiga entreprenörer och uthålliga företagare gjort. När Storytel kom till oss med idén att göra ljudböcker om några av Sveriges mest folkkära företag var det en självklar sak att göra ihop”, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria.

I boken om SF Studios får lyssnaren ta del av berättelsen om det svenska filmundret, från stumfilmens guldålder till dagens succéer. Ljudboken är inläst av Per Runhammar, och författad exklusivt för Storytel av Anders Landén och Karin Jansson Myhr på Centrum för Näringslivshistoria.

”Vi är mycket glada för vårt nära samarbete med Centrum för Näringslivshistoria och för att de tillsammans med Storytel gör SF Studios 100-åriga historia levande i denna ljudboksserie. Det ger oss möjlighet att sprida vår berättelse och vår betydelse för svensk filmhistoria i ett spännande och lättillgängligt format”, säger Kristina Linglöf, HR- och kommunikationschef på SF Studios.

SF Studios ligger bakom några av den svenska filmhistoriens mest omtalade titlar och har arbetat med några av de största talangerna i branschen, såsom Greta Garbo, Victor Sjöström, Ingrid Bergman, Ingmar Bergman, Bibi Andersson, Astrid Lindgren och Lasse Hallström. SF Studios hundraårsjubileum firas på olika sätt under 2019 både i Norden och utomlands. Bolaget har tillsammans med Centrum för Näringslivshistoria tagit fram en 100-årshemsida, www.sfstudios100years.com, som är nominerad till Publishingpriset 2019.

Kristina Linglöf, HR- och kommunikationschef, SF Studios, 070-305 22 27
Anders Sjöman, kommunikationschef, Centrum för Näringslivshistoria, 070-717 60 78

SF Studios är ett av världens äldsta filmbolag och firar 100 år 2019. Idag är SF Studios det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.