SF Studios animationsserie Dino Deluxe får premiär på C More

31 mars 2021

Upphovsrätt: SF Studios

SF Studios nya animerade infotainementserie Dino Deluxe, som baserar sig på Sarah Sheppards populära dinosaurieböcker Dino Deluxe, Massor av Dinosaurier och Varning för Köttgänget, får premiär på C More den 1 maj. Regissör är Kristallennominerade Pella Olsson (SagaSagor säsong 1 & 2) och huvudrollen görs av Klara Zimmergren (Jag kommer hem igen till jul, En komikers uppväxt, Sommaren med släkten). Vinjettlåten har skrivits av musikproducent Jocke Åhlund (bl.a. Teddybears).

Dino Deluxe är en fängslande och underhållande faktaserie riktad till 3- till 7-åringar i 10 avsnitt à 7 minuter. Under avsnitten följer vi fyra förhistoriska råttor som letar efter en dinosauriefri plats att bo på och under resan dit tar råttorna tittarna med sig till olika spännande platser där nya dinosauriegäng presenteras. Varje avsnitt innehåller intressanta fakta om olika dinosauriegrupper, såsom Tuppkamsgänget, Långhalsgänget, Köttgänget, m.fl. Serien lyfter även vad som hände när dinosaurierna försvann, hur stora de egentligen var, hur de såg ut och vilka släktingar de har idag.

Skådespelerskan Klara Zimmergren gör huvudrollen som råttornas ledare. Övriga röster görs av Dramatenskådespelaren Omid Khansari och Henrik Wahlström.

Dino Deluxe regisseras av Pella Olsson, som tillsammans med animationsteamet också står bakom de två Kristallennominerade säsongerna av SagaSagor, producerade av SF Studios.

”Det är så roligt att få vara en del av detta projekt och på ett spännande och underhållande sätt lära barn om dinosaurier ur ett annorlunda perspektiv. Vi längtar efter att serien ska få möta publiken på C More i maj”, säger Pella Olsson, regissör.

”Vi är så glada att kunna erbjuda Dino Deluxe exklusivt till våra yngsta tittare som en del av C Mores stora satsning på innehåll för barn och familj”, säger Sofie Schütt, Inköpschef på C More.

Ina Sohlberg (Bamse och Dunderklockan) på SF Studios producerar serien. SF Studios har en lång tradition av att producera barninnehåll som lockar en stor publik. Historiskt har SF Studios’ filmatiseringar av Astrid Lindgrens uppskattade barnböcker varit framträdande. På senare år har bolaget stått bakom produktioner såsom Guldbaggebelönade Nelly Rapp (2020), LasseMajas detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet (2019), Pelle Svanslös (2019), Bamse-triologin, SagaSagor säsong 1 & 2 (2019, 2020) och Julkalendern 2014 – Piratskattens hemlighet.

”Vi är otroligt stolta och glada över slutresultatet, som vår testpublik upplevt som både rolig och lärorik. Vi hoppas att serien ska kunna nå ut till nya generationer av dinosaurieälskande barn, som både vill få alla häftiga detaljer kring dinosauriernas liv och samtidigt ha kul. Vi har dessutom en fantastisk vinjettlåt, som vi hoppas kan bli en riktig förskolehit. Hela teamet har sjungit på den i månader,” säger Ina Sohlberg, producent SF Studios.

Augustnominerade Sarah Sheppard, vars böcker serien är baserad på, är aktuell med flera projekt. I september kommer en ny dinosauriebok, där vi förutom dinosaurier även får träffa tv-seriens huvudkaraktärer – de förhistoriska råttorna. Boken Dinosaurier överallt kommer ut i september på Bonnier Carlsen. Sheppards dinosaurier uppmärksammades även under under hösten 2020 med lekutställningen Dino Deluxe på Kulturhuset i Stockholm. Utställningen kommer att fortsätta turnera runtom i Sverige under kommande år.

Dino Deluxe distribueras av SF Studios och serien har premiär på C More den 1 maj 2021.

Ina Sohlberg, Producer, SF Studios, ina.sohlberg@sfstudios.se, +46 72 322 75 33
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Malin Strihagen

Vice President Brand & Communications