SF Studios filmer vinner många priser på Guldbaggegalan 2022

24 januari 2022

Upphovsrätt: Photo credit: Pelle T Nilsson / SPA

Ikväll hölls årets Guldbaggegalan för att hylla det gångna årets filmprestationer. SF Studios produktioner Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton och Utvandrarna tog sammanlagt hem 4 Guldbaggar. Sagan om Karl-Bertil Jonsson Julafton vann i kategorierna Bästa manliga huvudroll (Jonas Karlsson), Bästa kvinnliga biroll (Jennie Silfverhjelm) och Bästa produktionsdesign (Michael Higgins). Utvandrarna vann i kategorin Bästa visuella effekter (Alex Hansson & Torbjörn Olsson). Dessutom vann Pleasure, som SF Studios distribuerar, i kategorierna Bästa kvinnliga huvudroll (Sofia Kappel), Bästa kostymdesign (Amanda Wing Yee) och Bästa maskdesign (Erica Spetzig). Utöver de vinnande filmerna var även Red Dot, som SF Studios producerat åt Netflix, och distributionstiteln Apstjärnan nominerade.

”Vi är så stolta över alla de nominerade filmerna som SF Studios producerat och distribuerat. Det är så många talangfulla människor bakom varje film och vi hoppas få möjlighet att jobba med dem alla igen. Ett särskilt stort grattis till vinnarna för filmerna Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton, Utvandrarna och Pleasure som alla vann Guldbaggar för sina fantastiska insatser”, säger Michael Porseryd, VD på SF Studios.

SF Studios produktions- och distributionstitlar fick totalt 24 nomineringar till årets Guldbaggegala och vann totalt 7 priser i följande kategorier:

SF Studios vinster vid Guldbaggen 2022 är följande:

Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton
Produktionstitel
Bästa manliga huvudroll (Jonas Karlsson)
Bästa kvinnliga biroll (Jennie Silfverhjelm)
Bästa produktionsdesign (Michael Higgins)

Utvandrarna
Produktionstitel
Bästa visuella effekter (Alex Hansson & Torbjörn Olsson)

Pleasure
Distributionstitel
Bästa kvinnliga huvudroll (Sofia kappel)
Bästa kostymdesign (Amanda Wing Yee)
Bästa maskdesign (Erica Spetzig)

Se samtliga Guldbaggevinnare 2022 här

SF Studios erbjuder intervjuer med talanger från de vinnande filmerna Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton och Utvandrarna via SF Studios Talking Heads på Youtube.

Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios är ett av världens äldsta filmbolag och firade 100 år 2019. Idag är SF Studios är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.