SF Studios har tecknat nytt nordiskt distributionsavtal med Warner Bros. gällande film och TV-serier på DVD och Blu-ray

8 maj 2020 - Senast uppdaterad 1 juli 2020

SF Studios, det ledande distribution- och produktionsbolaget i Norden, utökar sitt samarbete med Warner Bros. till att även omfatta distribution av DVD och Blu-ray. Sedan tidigare samarbetar företagen kring distribution av biofilm i Norden. Det nya avtalet, som börjar gälla sommaren 2020, täcker distribution av filmer och TV-serier i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Exempel på nya Warner Bros. titlar, som SF Studios kommer att släppa på DVD och Blu-ray är Patty Jenkins Wonder Women 1984 och Christopher Nolans efterlängtade film Tenet, samt katalogtitlar såsom Harry Potter och den globalt prisbelönta serien Game of Thrones.

SF Studios har under många år varit en ledande distributör på den nordiska marknaden av film och tv-serier för konsumtion i hemmen, och avtalet kommer att stärka SF Studios position ytterligare inom detta område. En viktig del av det nya avtalet är SF Studios och Warner Bros. gemensamma tro på det fysiska formatet och en gemensam ambition att driva denna affär framåt.

“Vi är mycket glada och stolta över att ha ingått detta nya avtal med Warner Bros.”, säger Martin Brandtler, Nordic Head of Home Entertainment Distribution på SF Studios. “Vår bransch är under ständig förändring, i synnerhet i denna osäkra tid, men en sak är oföränderligt; konsumenters efterfrågan på nytt innehåll. Vi ser mycket fram emot att nu kunna erbjuda Warner Bros. många spännande filmer och TV-serier till konsumenterna i Norden”.

“Vi är imponerade av SF Studios kunskap, erfarenheter och passion till det fysiska formatet, och vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans”, säger Johan Mannerhill, MD Nordic at Warner Bros. Home Ent. Group

Martin Brandtler, Nordic Head of Home Entertainment Distribution, SF Studios, +46 70 225 35 93
Kristina Linglöf, Head of Communications, SF Studios, +46 70 305 22 27
Johan Mannerhill, MD Nordic Warner Bros. Home Ent. Group, +46 70 836 36 68

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Kristina Linglöf

EVP HR & Communications