SF Studios-producenten Jon Nohrstedt tilldelad Gullspiran på årets Guldbaggegala

25 januari 2021

Fotograf: PELLE T Nilsson

Upphovsrätt: PELLE T Nilsson/Swedish Press Agency

Ikväll hölls årets Guldbaggegalan för att hylla det gångna årets filmprestationer. En av de som tilldelades ett pris var SF Studios-producenten Jon Nohrstedt som vann årets Gullspira för sina insatser inom svensk barnfilm. Även SF Studios produktionstitel Nelly Rapp-Monsteragent (Bästa kostym, Bästa mask/smink), distributionstitel Se upp för Jönssonligan (Bästa scenografi) och internationella försäljningstitel Andra sidan (Bästa ljud/ljuddesign) vann totalt 4 Guldbaggar.

Gullspiran är ett hederpris som Guldbaggejuryn tilldelar en person eller organisation som gjort enastående insatser inom svensk barnfilm. Nohrstedt, som varit producent på SF Studios sedan 2011, har under de gångna åren producerat ett stort antal barnfilmer såsom Pelle Svanslös (2020), Nelly Rapp – Monsteragent (2020) och Bamse-trilogin. De senare filmerna räknas till den mest sedda animerade filmserien i Sverige någonsin med över en miljon biobesök. Nohrstedt har tidigare varit Guldbaggenominerad bästa film i sin roll som producent till Borg (2017) och har även blivit uttagen till 2019 års European Producer on the Move.

”Att få ett personligt pris, så som Gullspiran, betyder något alldeles speciellt och jag är både glad och stolt över att det arbete som jag har gjort uppmärksammas på detta sätt. Barn är en viktig publik och det är därför extra fint att få bli omnämnd som någon som har gjort något alldeles extra för just barnfilmen i Sverige”, säger Jon Nohrstedt.

SF Studios produktions-, distributions- och internationella försäljningstitlar fick totalt 15 nomineringar och vann 4 priser i följande kategorier:

Nelly Rapp – Monsteragent
Produktionstitel
Bästa kostym (Kicki Ilander)
Bästa mask/smink (Hanna Holm Löfgren, Eva von Bahr & Love Larson)

Se upp för Jönssonligan
Distributionstitel
Bästa scenografi (Linda Janson & Charlotte Alfredson)

Andra sidan
Internationell försäljningstitel
Bästa ljud/ljuddesign (Fredrik Lantz)

Se samtliga Guldbaggevinnare 2020: https://guldbaggen.se/vinnare/

For more information, please contact:
Jon Nohrsted, Producer, SF Studios, +46 70 643 42 65
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, +46 70 780 39 35

SF Studios är ett av världens äldsta filmbolag och firade 100 år 2019. Idag är SF Studios är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Malin Strihagen

Vice President Brand & Communications