SF Studios rekryterar Silje Nikoline Glimsdal till rollen som Senior Acquisition Manager

5 oktober 2021

Upphovsrätt: Photo credit: Leslie Holm

SF Studios, Nordens ledande film- och tv-bolag har rekryterat Silje Nikoline Glimsdal som Senior Acquisition Manager. Silje kommer att fokusera på nordiska filmrättigheter och samproduktioner samt hjälpa till med förvärv av internationella filmrättigheter till den nordiska marknaden. Silje tillträder sin nya tjänst på SF Studios den 1 november i år.

Silje startade sin karriär inom filmbranschen på Zentropa 2009 och blev snabbt en del av bolagets internationella försäljningsavdelning i Danmark, TrustNordisk, där hon arbetade som försäljningschef samt ansvarade för inkommande projekt, manus och utvecklingsprojekt. Med sin bakgrund på TrustNordisk och studier inom dramaturgi från universitet i Aarhus har Silje genom åren samarbetat med en mängd skandinaviska manusförfattare och kreatörer.

I sin nya roll på SF Studios kommer Silje att vara baserad på bolagets Köpenhamnskontor och arbeta tätt tillsammans med Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition på SF Studios samt rapportera till Fredrik Warstedt, EVP Acquisition & Licensing på SF Studios.

“Vi är mycket glada över att vi har lyckats rekrytera Silje till SF Studios och vårt team. Hon har bakgrunden och erfarenheten, kombinerat med en personlighet, som blir en stor tillgång för oss i vår ambition att vara involverade i ännu fler filmer och tv-serier på den nordiska marknaden”, säger Fredrik Warstedt.

”Jag har arbetat med fantastiska kollegor på TrustNordisk i över ett decennium och även om det känns tråkigt att lämna dem skall det bli väldigt spännande att börja på SF Studios. Bolaget har ett omfattande och spännande arv att förvalta och en starkt uttalad ambition att vara en viktig aktör inom film och tv för lång tid framöver. Jag ser mycket framemot att bli en del av detta bolag, och jag är väldigt entusiastisk över att kunna fortsätta arbeta med min passion för nya spännande historier och talangfulla människor”, säger Silje Nikoline Glimsdal.

Kristina Linglöf, EVP HR & Communications på SF Studios, +46 70 305 22 27
Silje Nikoline Glimsdal, +45 24 40 08 02

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.