Stjärnensemble i Bränn alla mina brev

24 augusti 2021

Upphovsrätt: Photo credit: Stellan Runge

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen och hanterar nordisk distribution. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.

”Den här filmens tillblivelse har varit en märklig resa för mig. Jag fattar inte hur det gått till, att en efter en av Sveriges absoluta skådespelarelit bestämmer sig för att vara med. Att Sverrir ska spela mig är särskilt kittlande, för han är ju rent ut sagt utsökt, varje gång jag ser honom i en film eller serie blir jag lugn, vill ha kvar honom i scenen, han får aldrig gå”, säger Alex Schulman, författare.

De internationellt uppmärksammade skådespelarna Asta Kamma August (Pakten, Sex, Follow The Money) Bill Skarsgård (It: Kapitel 1 & 2, Deadpool) och Gustav Lindh (Rättfärdighetens ryttare, Älska mig, Hjärter Dam), kommer att porträttera huvudrollskaraktärerna Karin, Sven och Olof under 1930-talet. Marika Lindström och Sten Ljunggren spelar Karin och Sven på 1980-talet. Båda är några av Sveriges mer folkkära och välmeriterade skådespelare inom TV och film. Sten har också vunnit en Hedersguldbagge.

Sverrir Gudnason, känd från bland annat Borg, Gentlemen och Den allvarsamma leken, gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter (Älskar dig för evigt, Bron, Mordkommissionen) spelar Amanda Schulman.

”Att få liv i ett manuskript är en enorm utmaning, speciellt om man som jag är intresserad av uppriktighet. Med dessa fantastiska skådespelare och med ett inspirerande team bakom mig har vi nu påbörjat resan mot premiären”säger Björn Runge, regissör.

Bränn alla mina brev produceras av SF Studios med producenterna Annika Sucksdorff och Jonathan Ridings i spetsen med stöd från Svenska Filminstitutet och i samproduktion med SVT, Film i Väst och Film Stockholm. Filmen har utvecklats med stöd från EU:s Kreativa Europa MEDIA-program. Veronica Zacco är manusförfattare.

Filmen spelas in på Sigtunastiftelsen i Stockholm och i Västra Götaland under augusti och september 2021.

Bränn alla mina brev har premiär på svenska biografer under hösten 2022.

Karin Wahlén, presskontakt, karin.wahlen@kultpr.se, +46 768 96 22 54
Pia Grünler, Nordic Head of Theatrical Distribution,
pia.grunler@sfstudios.se, +46 708 79 22 71

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.