Stjärnspäckade MAMMA MU HITTAR HEM har biopremiär 15 januari 2021

16 oktober 2020

Fotograf: SF Studios

Nu släpps trailern och affischen till den nya filmen MAMMA MU HITTAR HEM med de populära karaktärerna Mamma Mu och Kråkan. Sagan om Mamma Mu och Kråkan började i ett radioprogram av Jujja och Tomas Wieslander 1984 och de kvicka, sarkastiska men samtidigt varma karaktärerna blev en omedelbar succé. På 1990-talet kunde vi för första gången se hur det omaka paret såg ut, gestaltade av den populära illustratören Sven Nordqvist, när de gjorde sitt intåg i bokhyllorna hos barn över hela världen. SF Studios fick den stora äran att 2008 ge karaktärerna liv på film med 170 000 besök på bio. SF Studios har nu höjt ambitionen ordentligt i den nya filmen om dessa härliga karaktärer.

Med manus av Peter Arrhenius (Årets julkalender Mirakel, kommande tv-serien Clark 2021) tar Rachel Mohlin (Mamma Mu), Johan Ulveson (Kråkan) och Tiffany Kronlöf (Storken) oss med på ett underbart äventyr om hemlängtan och vänskap.

MAMMA MU HITTAR HEM har premiär den 15 januari 2021 och har regisserats av Christian Ryltenius (tre Bamsefilmer 2014-2018 och Pelle Svanslös 2020)

Mamma Mu vill se världen och Kråkan har såklart redan sett allt, men när Storken dyker upp på gården och börjar bygga ett bo, utmanas Kråkan av någon som faktiskt har sett världen.

”Det händer ofta att jag får frågan av vitt skilda ålderskategorier om jag kan göra Mamma Mu-rösten och det är så hedrande att ha fått låna ut mina stämband till denna ljuvliga varelse som Mamma Mu är och det är ett kärt återseende att ånyo få följa Mamma Mu på nya äventyr med den alltid så egensinniga och älskvärda kråkan i sällskap och även stifta bekantskap med nya karaktärer”, säger Rachel Molin.

Mamma Mu har sedan första boken kom ut 1993 hunnit bli hela 17 böcker och översatts till 36 språk. Världen över sjunger barn de olika visorna och gläds över böckerna. Barnfilmen i allmänhet och Mamma Mu i synnerhet är i allra högsta grad högt prioriterade produktioner med den främsta animeringstekniken och stort fokus har varit på att välja skådespelare till rösterna.

”Vi hade auditions som till vilken annan filmproduktion som helst och intresset var skyhögt”, säger Filippa Torstensson på SF Studios som också producerar filmen. ”Vi är så stolta över vår film som är en klok, rolig och varm berättelse om vänskap av manusförfattaren Peter Arrhenius och i regi av Christian Ryltenius och som bärs fram av våra fantastiska skådespelare. Tillsammans har de skapat ett litet mästerverk”

MAMMA MU HITTAR HEM har producerats av SF studios i samproduktion med Sveriges Television, Film i Skåne och Sluggerfilm samt med stöd från Svenska Filminstitutet och Nordisk Film och TV Fond.

Filmen har biopremiär 15 januari 2021

Trailer finns att ladda ner här och bilder här.

Mamma Mu - Rachel Mohlin

Kråkan - Johan Ulveson

Storken – Tiffany Kronlöf

Manusförfattare: Peter Arrhenius

Regissör – Christian Ryltenius

Producent – Filippa Torstensson

Presskontakt:

Elcim Yilmaz

elcim@superturken.se

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.