Tidningen Variety utnämner Michael Porseryd, VD SF Studios, till en av världens mest inflytelserika personer inom medie- och underhållningsindustrin

13 februari 2020 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Tidningen Variety utnämner varje år de 500 mest inflytelserika personerna i världen som formar den globala medie- och underhållningsindustrin, en bransch värderad till 2,2 biljoner dollar. Årets Variety500 lyfter fram företagsledaren Michael Porseryd, VD SF Studios. Med utmärkelsen befäster SF Studios sin position ytterligare som Nordens ledande aktör inom produktion och distribution av film och tv-serier på den nordiska och internationella marknaden.

”Jag är självklart stolt över att få representera SF Studios i detta sammanhang, och att bli uppmärksammad på Variety500 är ett mycket fint erkännande till alla medarbetare på SF Studios. I dagens medie- och underhållningslandskap, som snabbt blir mer och mer globalt och allting förändras snabbt, innebär utmärkelsen inte bara ett kvitto på att vi är på rätt väg, utan också att vi är en spännande arbetsplats och en intressant partner för många aktörer inom vår bransch både i Norden och internationellt”, säger Michael Porseryd, VD SF Studios.

Sedan 1919 har SF Studios varit ett ledande nordiskt filmbolag som har producerat och distribuerat några av filmhistoriens främsta verk på den nordiska och internationella marknaden. SF Studios har under de senaste åren genomfört ett omfattande förändringsarbete för att stärka affären och anpassa sig till en snabb föränderlig bransch. Ett viktigt fokus har även varit att etablera en organisation som fortsätter att attrahera de bästa talangerna och kreatörerna i branschen för att förverkliga gemensamma drömmar och visioner. Idag är SF Studios Nordens ledande film- och tv-studio med internationella ambitioner. Med kontor i alla nordiska länder och i Storbritannien, producerar och distribuerar bolaget film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden.

SF Studios långfilmsprojekt under utveckling är bland andra filmatiseringen av Vilhelm Mobergs UTVANDRARNA, PAGTEN, som kommer att regisseras av Guldpalmenbelönade Bille August, och en amerikansk version av Oscarsnominerade succéfilmen EN MAN SOM HETER OVE, med Tom Hanks i huvudrollen. Det pågår även efterbearbetning av SF Studios första engelskspråkiga långfilm, HORIZON LINE, samt förberedelser av den nya storfilmen MARGRETE DEN FÖRSTE med Charlotte Sieling som regissör.

Läs mer om utnämningen i Variety här: https://variety.com/exec/michael-porseryd

Kristina Linglöf

Head of Corporate Communications