Anders de la Mottes succéroman blir serie på Viaplay

29 juni 2022

Upphovsrätt: Photo credit: Jeffery Richt

Idag annonseras det nya Viaplayoriginalet Slutet på sommaren, en psykologisk thriller baserad på första boken i Anders de la Mottes framgångsrika romansvit Årstidskvartetten. Inspelningarna av serien påbörjas nu under sommaren i Helsingborg och runt om i nordvästra Skånes natursköna kommuner. Den ännu hemliga rollistan innehåller flera kända namn. Slutet på sommaren produceras av Harmonica Films i samproduktion med SF Studios. Serien planeras att släppas på Viaplay under 2023.

”Att Slutet på sommaren ska bli TV-serie är otroligt spännande. Detta är något Harmonica Films och jag arbetat för länge och med Viaplay har vi äntligen hamnat där vi vill vara. Slutet på sommaren är min första bok som filmatiseras och berättelsen ligger mig av personliga skäl mycket varmt om hjärtat. Jag har läst manuset och sett skådespelarlistan och är mycket trygg i känslan att detta kommer att bli något alldeles extra”, säger Anders de la Motte.

Under en sensommarkväll 1984 försvinner en femårig pojke på den skånska slätten. Trots att hela bygden engagerar sig i sökandet hittas han inte, och ryktena och misstankarna sprids snabbt. Men den valhänta brottsutredning som följer läggs till slut ner, där sorgen och ovissheten får pojkens familj att långsamt falla sönder.

Tjugo år senare leder pojkens storasyster Vera ett gruppterapisamtal i Stockholm. En ung man ansluter, och inför gruppen berättar han om sin barndom, om oförklarliga minnen av en pojkes försvinnande. Hans berättelse är skrämmande välbekant och skakar om Vera. Motvilligt tvingas hon riskera den bräckliga tillvaro hon byggt upp. Hon måste återvända till Skåne och sin trasiga familj för att söka svaret på frågan som ingen längre vill ställa. Vad hände egentligen under den där sommaren som aldrig tog slut?

Viaplays originalserie Slutet på sommaren produceras av Harmonica Films i samproduktion med SF Studios och Film i Skåne. Jens Jonsson (Fartblinda, Jägarna) och Henrik Georgsson (Bron, Wallander) regisserar efter manus av huvudförfattarna Björn Carlström (Jägarna) och Stefan Thunberg (Hamilton, Farang). Avsnittsförfattare är Axel Stjärne, Jimmy Nivrén Olsson och Pontus Edvinsson. Serien produceras av Per Janérus (Jägarna, Krig) med Tim King på SF Studios och Helena Larand på Viaplay som exekutiva producenter.

”Vi är mycket glada för vårt samarbete med Harmonica Films och för möjlighet att få producera denna spännande thrillerserie tillsammans för Viaplay. Med en stark berättelse som översatts till 30 olika språk av en av vår mest omtyckta deckarförfattare och med all talang i projektet är vi trygga med att detta kommer att bli en succé både i Norden och internationellt ”, säger Tim King, EVP Production på SF Studios.

Slutet på sommaren baseras på första boken med samma namn i deckarförfattarens Anders de la Mottes romansvit Årstidskvartetten. Serien består av sex avsnitt och har exklusiv premiär på Viaplay under 2023.

Per Janérus, Producer, Harmonica Films, per@harmonicafilms.se, +46 70 842 37 00
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.