Jacob Mühlrad komponerar musiken för Björn Runges och SF Studios storfilm – Bränn alla mina brev

7 februari 2022

Upphovsrätt: Photo credit: Pontus Hammarström

För första gången någonsin komponerar Jacob Mühlrad filmmusik – för SF Studios kommande storfilm Bränn alla mina brev, i regi av Björn Runge. I huvudrollerna ser vi Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lindh.  Filmen spelades in under 2021 och är baserad på Alex Schulmans succéroman med samma namn. Nu växer filmens musik fram under arbete av den internationellt hyllade kompositören Jacob Mühlrad. Filmen har premiär på svenska biografer under hösten 2022.

Jacob Mühlrad har under fjolåret hyllats i en rad internationella medier för sitt konstmusikaliska album Time. Bland annat förärades albumet med högsta betyg i BBC Music Magazine och Mühlrad kallades ”en av världens främsta orkesterkompositörer” av Derek Robertson, skribent för Under the Radar Magazine. Mühlrad släppte också vid årets början det symfoniska verket The One Symphony tillsammans med Swedish House Mafia. Bränn alla mina brev är Jacob Mühlrads första långfilmsprojekt. Filmmusiken skrivs i ett nära samarbete med filmens regissör Björn Runge.

”Det är genom våra samtal som musiken har fötts. När Björn går in på djupet i de små delikata detaljerna om karaktärerna som han vackert målar upp en bild utav, så kommer musiken till mig.” säger Jacob Mühlrad.

"Jag har varit intresserad av Jacob sedan jag lyssnade på stycket Time på konserthuset 2019. Då ville jag få med honom med en amerikansk sci-fi film, Stardream. Men pandemin satte stopp för det. Så när möjligheten att får samarbeta kring Bränn alla mina brev uppstod så var jag djupt tacksam. Han har en energi och begåvning som hela tiden tillför en kreativ entusiasm som är som källvatten för mig." säger Björn Runge, regissör.

De internationellt uppmärksammade skådespelarna Asta Kamma August (Pakten, Sex, Follow The Money) Bill Skarsgård (It: Kapitel 1 & 2, Deadpool) och Gustav Lindh (Rättfärdighetens ryttare, Älska mig, Hjärter Dam), porträtterar huvudrollskaraktärerna Karin, Sven och Olof under 1930-talet. Marika Lindström och Sten Ljunggren spelar Karin och Sven på 1980-talet. Sverrir Gudnason (Borg, Gentlemen, Den allvarsamma leken) gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter (Älskar dig för evigt, Bron, Mordkommissionen) spelar Amanda Schulman.

Bränn alla mina brev produceras av SF Studios med producenterna Annika Sucksdorff och Jonathan Ridings i spetsen med stöd från Svenska Filminstitutet och i samproduktion med SVT, Film i Väst och Film Stockholm. Filmen har utvecklats med stöd från EU:s Kreativa Europa MEDIA-program. Veronica Zacco är manusförfattare.

Filmen spelades in på Sigtunastiftelsen i Stockholm och i Västra Götaland under augusti - oktober 2021.

Bränn alla mina brev distribueras av SF Studios i Norden och har premiär på svenska biografer under hösten 2022.

Johanna Strand, presskontakt, johanna.strand@500stockholm.com, +46 707 327 366

Film Agent Jacob Mühlrad
Annette Gentz | Music & Film Arts: info@annettegentz.com, +49 30 240 83 100, www.annettegentz.com

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.