SF Studios gör film av Johan Rundbergs Nattkorpen

19 oktober 2022

Upphovsrätt: Photo credit: Ylva Sundgren

SF Studios har köpt filmrättigheterna till uppmärksammade författaren Johan Rundbergs bokserie Månvind & Hoff där böckerna Nattkorpen, Tjuvdrottningen, Dödsängeln och Blodspakten ingår. Den spännande och välskrivna bokserien handlar om den skarpsynta föräldralösa tjejen Mika som tillsammans med polisen Valdemar Hoff jagar mördare och löser brott i 1800-talets Stockholm. Först ut att filmatiseras är Nattkorpen, som kommer att produceras och distribueras av SF Studios.

Nattkorpen och hela serien om Månvind & Hoff är precis i den sfär av magisk realism som vi båda drömt om att få producera. På många sätt känns både världen och karaktärerna inspirerande och spännande. Vi vill skapa en storslagen filmserie som kan trollbinda biopubliken”, säger Stefan H. Lindén och Alexandra Thönnersten, producenter på SF Studios.

Nattkorpen kretsar kring Mika, som har bott på Barnhuset på Drottninggatan i hela sitt liv. Vintern håller Stockholm i ett järngrepp, tullarna är igensnöade och det går varken att ta sig in eller ut ur staden. För att kunna överleva i 1800-talets Stockholm har hon utvecklat ett skarpt sinne för detaljer och hotfulla situationer. En natt lämnas en nyfödd flicka till barnhuset av en skräckslagen ung man. Det blir början på en kedja av händelser som ska försätta Mika i större fara än hon någonsin kunnat föreställa sig.

”Mitt sätt att skriva är ganska filmiskt, och filmer har alltid inspirerat mig, så det här är förstås en dröm. SF Studios har en vision av Mikas värld som jag verkligen längtar efter att få se”, säger Johan Rundberg, författare.

Nattkorpen, som ges ut av förlaget Natur & Kultur Allmänlitteratur, vann Augustpriset 2021 i kategorin Årets bästa barn- och ungdomsbok och fick Barnens Romanpris i Karlstad i kategorin Årets spänningsbok. Dessutom vann Nattkorpen och Tjuvdrottningen Crimetime Award för Årets barndeckare 2021.

Filmproduktionen av Nattkorpen beräknas påbörjas under 2024 med en tänkt biopremiär under 2025. Filmen kommer att produceras av SF Studios, som också kommer att distribuera filmen i Norden. Producenterna för filmen, Stefan H. Lindén och Alexandra Thönnersten, är även aktuella med SF Studios produktionerna Forever och Ett sista Race.

SF Studios förvärv av rättigheterna till bokserien Månvind & Hoff är ett viktigt steg i SF Studios strategi att göra film av starka berättelser med lokal förankring som kan uppskattas av en bred publik.

Stefan H. Lindén, producer, SF Studios, stefan.linden@sfstudios.se, +46 70 781 70 92
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios
SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.