SF Studios inleder ytterligare ett samarbete för distribution av DVD och Blu-ray i Norden och Baltikum, denna gång med Universal

16 november 2020

SF Studios och Universal Pictures Home Entertainment (UPHE) har signerat ett nytt distributionsavtal för DVD och Blu-ray produkter i Norden och Baltikum. Distributionsavtalet börjar att gälla från och med den 1 mars 2021 och kommer att inkludera både film och TV-serier. Under det senaste halvåret har SF Studios inlett liknande samarbeten med Warner och Sony, och det nya avtalet med Universal kommer att ytterligare optimera SF Studios position på hemmaunderhållningsmarknaden i dessa länder.

Universal har en bred och varierande mängd filmer och serier. Det nya distributionsavtalet omfattar allt från Trolls World Tour, Jurassic World och Fast and the Furious-filmerna, där bland annat den kommande filmen F9 ingår. Avtalet innehåller även hela Illumination-katalogen med den mycket efterlängtade filmen Minions: The Rise of Gru, titlar från Dreamworks Animation, Downton Abbey-serien och mycket mer.

“Avtalet med Universal kommer i en tid när vi på SF Studios håller på att ompositionera oss på marknaden för fysisk hemmaunderhållning”, säger Martin Brandtler, Nordic Head of Home Entertainment Distribution på SF Studios. ”Vi är mycket glada och stolta över att ha inlett detta samarbete tillsammans. Vi har samma grundinställning till formatets möjligheter, och i Norden och Baltikum finns det en stor efterfrågan på Universals många och starka titlar.”

”Samarbetet med SF Studios möjliggör att vi kan säkerställa en långsiktighet i vår fysiska affär och skapa en större skalbarhet i distributionen i Norden och Baltikum under denna unika och transformativa tid som hemmaunderhållningsmarknaden genomgår”, säger John Revill, Executive Vice President, Global Partnerships på UPHE. ”Med detta samarbete har vi ett optimalt utgångsläge för att kunna navigera oss igenom förändringar i marknaden samtidigt som vi fortsatt utvecklar och stärker vår affär i dessa länder.”

Från och med 2021 kommer SF Studios att representera tre stora amerikanska filmbolag på den fysiska hemmaunderhållningsmarknaden – Universal och Sony i Norden och Baltikum och Warner Bros. i Norden.

Kristina Linglöf, Head of Corporate Communications, SF Studios, Kristina.linglof@sfstudios.se,
+46 70 305 22 27
Lea Porteneuve, SVP Global Publicity & Communications, Universal Pictures Home Entertainment, lea.porteneuve@nbcuni.com, +1 (818) 679-8186

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Om Universal Pictures Home Entertainment
Universal Pictures Home Entertainment (UPHE - www.uphe.com) är en del av Universal Filmed Entertainment Group (UFEG). UFEG producerar, förvärvar, marknadsför och distribuerar filmad underhållning över hela världen i olika mediaformat för bio, hemmaunderhållning, TV och andra distributionsplattformar, samt konsumentprodukter, interaktiva spel och liveunderhållning. Den globala divisionen inkluderar Universal Pictures, Focus Features, Universal Pictures Home Entertainment, Universal Brand Development, Fandango och DreamWorks Animation Film and Television. UFEG är en del av NBCUniversal, ett av världens ledande media- och underhållningsföretag inom utveckling, produktion och marknadsföring av underhållning, nyheter och information till en global publik. NBCUniversal äger och driver en värdefull portfölj av nyhets- och underhållningsföretag, ett filmbolag, en betydande TV-produktionsverksamhet, en ledande TV-stationskoncern, världsberömda nöjesparker och flera ledande internetbaserade företag. NBCUniversal är ett dotterbolag till Comcast Corporation.