SF Studios producerar ny film om LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta i regi av Tina Mackic

18 december 2020

Upphovsrätt: SF Studios

SF Studios annonserar idag planerna för den nya biofilmen LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta. Inspelningen startar under våren 2021 och premiären planeras till sportlovet 2022. Filmdebuterande Tina Mackic (Sommarskuggan) står för regi och i rollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet.

”Det känns fantastiskt att få dyka in i LasseMajas universum där det alltid ligger ett mysterium och lurar, säger Tina Mackic som gör sin debut som långfilmsregissör i det nya bioäventyret om LasseMajas Detektivbyrå. Jag ser fram emot att mystifiera skurken - att bygga upp spänning, göra ett klurigt mysterium och gömma ledtrådar. Sen ska det bli roligt att filma på min hemmaplan”, fortsätter Tina som kommer från Västkusten där filmen kommer att spelas in.

Tina Mackic är manusförfattaren, TV-producenten och regissören bakom karaktären Sommarskuggan som blivit en beständig karaktär i SVT-programmet Sommarlov.

Filmen produceras av Jonathan Ridings på SF Studios. SF Studios står även bakom förra filmen LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet som öppnade som etta på biotoppen vid premiären i våras. Manuset till den nya filmen är skrivet av Mattias Grosin och Henrik Engström - samma duo som låg bakom den senaste filmen om LasseMaja.

Publiken får återigen möta Nils Kendle och Polly Stjärne i rollerna som Lasse och Maja, och självklart återses Tomas Norström i rollen som Polismästaren i Valleby.

29 böcker har hittills getts ut om LasseMajas Detektivbyrå, skapad av författaren Martin Widmark och illustratör Helena Willis.

LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta produceras av SF Studios i samproduktion med Film i Väst, SVT och med stöd av Svenska Filminstitutet.

Filmen distribueras av SF Studios och har premiär i februari 2022.

Elcim Yilmaz, PR, Superturken/JoLof,  elcim@superturken.se,  +46 73 341 41 80
Mattias Lundin, Marketing & Publicity Manager Sweden, SF Studios, mattias.lundin@sfstudios.se,+46 70 099 88 71

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Mattias Lundin

Marketing & Publicity Manager Sweden