SF Studios släpper teasertrailer för Charlotte Sielings nya storfilm Drottning Margareta

19 januari 2021

Upphovsrätt: SF Studios

Idag släpper SF Studios teasertrailern och teaserposter för den efterlängtade nordiska storfilmen - Drottning Margareta (Margrete den Første). I filmen spelar den danska filmstjärnan Trine Dyrholm huvudrollen som Drotting Margareta, regent över Danmark, Norge och Sverige och därmed en av de mäktigaste monarkerna i Skandinavisk historia. Den internationellt erkända regissören Charlotte Sieling står för regi av detta historiska drama, som produceras av SF Studios med producenterna Birgitte Skov och Lars Bredo Rahbek. Filmen förväntas ha biopremiär under hösten 2021.

Historien om Drottning Margareta, kvinnan som förenade Norden till ett kungarike, har aldrig berättats på film tidigare. Filmen lyfter historien om en kvinna som skapade något utomordentligt stort med enorma konsekvenser för hennes liv och hennes person. Hon var en kvinna före sin tid som offrade sig för Norden. I teasertrailern får tittaren ta del av en avgörande scen i filmen. Drottning Margareta befinner sig i maktcentrum då ett chockerande rykte når slottets murar och sätter henne i ett omänskligt dilemma där ett felaktigt val kan förstöra allt.

Se teasertrailern här: https://youtu.be/mDR1bZ5gsQI

Producenterna Birgitte Skov och Lars Bredo Rahbek säger: “Vi är mycket glada och stolta att snart kunna presentera Charlotte Sieling’s Drottning Margareta. Vi tror att vi bryter ny mark med denna film. En storslagen periodfilm formad av en kvinnlig regissör med så här höga ambitioner är en sällsynt inom skandinavisk film. Låt oss hoppas att det här är en ny riktning för projekt som kan komma framåt.”

Charlotte Sieling är en av Danmarks mest erkända regissörer för TV-serier såsom Mordkommissionen (2002), Brottet (2009), Bron (2011), Those Who Kill (2014) och den amerikanska succéserien Homeland (2014). Nyligen regisserade hon HBO:s skräckserie Lovecraft Country (2020). Med Drotting Margareta, kommer Charlotte Sieling att ta en av Nordens största historier till vita duken. Berättelsen om en av de mäktigaste kvinnorna i Europas historia.

Synopsis
Året är 1402. Margareta har lyckats med vad ingen man har gjort innan henne. Hon har samlat Danmark, Norge och Sverige i en fredsunion som hon ensam regerar genom hennes unga, adopterade son Erik. Unionen är full av fiender och Margareta planerar därför ett äktenskap mellan Erik och en engelska prinsessa. En allians med England ska säkra unionens status som en ny europeisk stormakt och förhindra attacker, men en hissnande konspiration är på gång som sätter Margareta i ett omöjligt dilemma som kan kosta henne allt.

Drottning Margareta har förutom danska filmstjärnan Trine Dyrholm (Hjärter dam, 2019) i huvudrollen en gedigen ensemble bestående av bl.a. Søren Malling (Utredningen, 2020), Morten Hee Andersen (Herrens vägar, 2018), Jakob Oftebro (Kon-tiki, 2012), Bjørn Floberg (Ut och stjäla hästar, 2019), Magnus Krepper (Hjärter dam, 2019), Thomas W. Gabrielsson (A Royal Affair, 2012), Agnes Rase (Midsommar, 2019), Annika Hallin (Män som hatar kvinnor, 2011), Simon J. Berger (Exit, 2019), Richard Sammel (Inglourious Basterds, 2009) och Paul Blackthorne (Arrow, 2020).

Charlotte Sieling har skrivit manus till Drottning Margareta tillsammans med Jesper Fink (Before the Frost, 2018) och Maya Ilsøe (Arvingarna, 2017). Rasmus Videbæk (A Royal Affair, 2012) är fotograf, Søren Schwartzberg (Before the Frost, 2018) kommer att stå för scenografi och Manon Rasmussen (Melancholia, 2011) för kostym. Makeup/hårdesign är AnnaCarin Lock (Quick, 2019), casting Anja Philip (Wildland, 2020), klippning Sverrir Kristjánsson (The Man, 2017), ljuddesign Rune Palving (The Man, 2017), VFX design Thomas Dyg (Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2, 2011) and och musik/kompositör Jon Ekstrand (Hjärter dam, 2019).

Drottning Margareta produceras av SF Studios med Birgitte Skov och Lars Bredo Rahbek som producenter och Jon Nohrstedt som samproducent tillsammans med norska Filmkameratene, isländska Truenorth, tjeckiska Sirena Film och svenska Film i Väst med stöd från Danska Filminstitutet, TV 2 DANMARK, Svenska Filminstitutet, Norska Filminstitutet, Icelandic Film Center, Nordisk Film & TV Fond, Eurimages, Czech Film Fund, Polish Film Institute, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Augustinus Fonden, Carlsbergsfondet, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal och Creative Europe MEDIA Programme of the European Union.

SF Studios distribuerar filmen i Norden och REinvent Studios kommer hantera internationell försäljning.

Filmen beräknas ha premiär i Norden under Q3 2021.

Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

Mattias Lundin

Marketing & Publicity Manager Sweden