SF Studios storsatsning A Man Called Otto gör succé på biografer i Sverige och USA

17 januari 2023

Fotograf: Photo credit: Dennis Mong

Upphovsrätt: Copyright: © 2022 CTMG, Inc. All rights reserved

SF Studios dramakomedi A Man Called Otto med Tom Hanks och Mariana Treviño i huvudrollerna har haft en mycket stark öppning på svenska och amerikanska biografer sedan i fredags då filmen hade premiär. Filmen, som är producerad och helfinansierad av SF Studios, är den största svenska filmproduktinen någonsin och ligger under öppningshelgen på fjärde plats i USA och andra plats i Sverige där filmen lockat hela 34.000 biobesökare. Filmen har även gjort succé i de övriga marknader där den haft premiär, bl.a. Mexico, Spanien, Storbritannien och Australien och har totalt spelat in 35 miljoner USD, varav 21 miljoner USD i USA. Sony Pictures hanterar global distribution och SF Studios är, förutom producent, även distributör för filmen i Norden.

Filmen är en livsbejakande dramakomedi om kärlek och oväntade vänskaper och är baserad på Fredrik Backmans bästsäljande bok En man som heter Ove och den svenska succéfilmen med manus och regi av Hannes Holm från 2015 med samma namn. I den nya filmatiseringen har titelkaraktären döpts om till Otto för att passa i en amerikansk miljö.

SF Studios är huvudproducent och har fullfinansierat denna storsatsning, som därmed är den största svenska filmproduktionen någonsin, en produktion som har lockat till sig de största talangerna från Hollywood. Regissören Marc Forster (Finding Neverland, Flyga drake, Christoffer Robin & Nalle Puh, Monster’s Ball) och manusförfattaren David Magee (Finding Neverland, Berättelsen om Pi) är internationellt hyllade i filmbranschen och har tidigare samarbetat i BAFTA- och Oscarsnominerade filmen Finding Neverland. Producenter är Fredrik Wikström Nicastro (En man som heter Ove, Borg)  tillsammans med Rita Wilson (Mamma Mia!, Mamma Mia! Here We Go Again, My Big Fat Greek Wedding, My Big Fat Greek Wedding 2) och Playtone-ägarna Tom Hanks och Gary Goetzman.

Fredrik Wikström Nicastro, producent säger: ”Jag tror många har svårt att förstå att A Man Called Otto faktiskt är en svensk filmproduktion och att det är den största skandinaviska filmsatsningen någonsin. Det är därför extra roligt att SF Studios från lilla Sverige kan göra sådan succé på bio i USA. Mest glada är vi för den enorma kärlen som vi fått från publiken – som gett den betyg A på CinemaScore, 5.0 på PostTrak samt otroliga 97 % audience score på Rotten Tomatoes. Vi tror därför att filmen kommer fortsätta sprida värme och hopp till biobesökare över hela världen under lång tid framöver.”

Premiären av A Man Called Otto har överträffat alla förväntningar i samtliga marknader och lockade 34 000 svenskar till 270 biograferna i helgen. Det var en av de bredaste premiärerna i Sverige efter pandemin.

Michael Porseryd, VD på SF Studios säger: ”Vi är oerhört stolta över att vi som nordiskt filmbolag har skapat denna film tillsammans med några av världens främsta talanger i filmbranschen och väldigt glada över att den nu tas emot så väl av biopublik i såväl Sverige samt över hela världen. Den starka öppningshelgen på biograferna tillsammans med de positiva publikundersökningarna visar verkligen att filmen uppskattas av publiken.”

I samband med galapremiären av A Man Called Otto i Stockholm den 13 december, höll SF Studios i en master class där journalisten Christina Jeurling Birro modererade samtal mellan skådespelarna Tom Hanks (Otto i A Man Called Otto) och Rolf Lassgård (Ove i En man som heter Ove) samt producenterna Fredrik Wikström Nicastro och Rita Wilson. Master classen lyfter fram skapandet av rollkaraktärer och hur filmen blev till. Se master classen på SF Studios Youtube-kanal här

Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.