Michael Porseryd lämnar som VD för SF Studios

19 januari 2023 - Senast uppdaterad 8 februari 2023

Upphovsrätt: SF Studios

Styrelsen för SF Studios och Michael Porseryd har gemensamt kommit överens om att Michael Porseryd lämnar sitt uppdrag som vd efter sex år. För att säkerställa en smidig övergång kommer SF Studios styrelseordförande Jan Bernhardsson att tillträda som tillförordnad vd. Styrelsen inleder nu processen med att rekrytera en ny ordinarie vd.

”Jag vill tacka Michael Porseryd som under sina sex år som vd för SF Studios drivit utvecklingen med att ställa om från att vara ett bolag fokuserat på distribution till att även stärka sin produktionsverksamhet. Omställningen har varit framgångsrik och kröntes nyligen av premiären av ”A man called Otto”, den engelskspråkiga versionen av ”En man som heter Ove”. SF Studios går nu in i en ny fas där bolaget ska ta nästa steg i sin strategi. Målet är att verksamheten ska växa ytterligare”, säger Jan Bernhardsson.

”Jag vill tacka kollegor och affärspartners för sex fantastiska år och jag ser fram emot att fortsatt följa SF Studios framgångsrika utveckling”, säger Michael Porseryd.

Erik Haegerstrand, vd för Bonnier Group som äger SF Studios, kommer att fungera som styrelseordförande under den tid som Jan Bernhardsson är tillförordnad vd. Jan Bernhardsson har tidigare varit Executive Vice President AMC Europe, COO på ODEON Cinemas Group, och Group President och VD för Nordic Cinema Group och SF Bio AB.

Kristina Linglöf, HR- och Kommunikationschef SF Studios
kristina.linglof@sfstudios.se

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.