Den kärleksgalna komedin BERTS DAGBOK blir sommarens stora svenska biopremiär!

23 juni 2020

Upphovsrätt: Johan Paulin

Nu i sommar öppnar biograferna igen och komedin BERTS DAGBOK blir första svenska storfilm på repertoaren. Filmen, som är baserad på karaktärerna från de bästsäljande böckerna om Bert av Anders Jacobsson och Sören Olsson, får biopremiär över hela landet fredag 7 augusti och idag släpps trailern.

Länk till trailern.

– Det känns skönt att biograferna nu börjar öppna upp och att BERTS DAGBOK är en av de första filmerna ut. Att en svensk familjefilm tillsammans med Christopher Nolans TENET är dragplåster när det gäller att locka tillbaka biobesökarna är riktig kul, säger Pia Grünler, nordisk distributionschef på SF Studios.

BERTS DAGBOK är regisserad av Grotescos Michael Lindgren (även Svenska nyheter, Boy Machine, Kontoret). Redan som 10-åring debuterade han som skådespelare i Ebba & Didrik och nu debuterar han som långfilmsregissör.

– Det ska bli så kul nu när filmen får möta sin publik, säger Michael Lindgren. Vi har haft några provvisningar och jag älskar att höra hur publiken reagerar på Berts alla knasiga situationer och pinsamheter. Skratt, rysningar och alla möjliga läten. Förhoppningsvis kan Berts upptåg sätta en lite extra kul twist på tillvaron i slutet av sommarlovet.

I huvudrollen som den förälskade Bert som precis börjat högstadiet, ser vi det nya stjärnskottet Hugo Krajcik och i övriga roller hittar vi bland andra Frank Dorsin (Bonusfamiljen), Yussra El Abdouni (Kalifat), Julia Pirzadeh, Suzanne Reuter och Björn Gustafsson.

Som en uppvärmning inför biopremiären har filmens somriga ledmotiv “Guzz eller Gäri” med Cedrik Hammar och Delphi precis släppts: länk till video

Synopsis

Det är Bert Ljungs och hans kompisar Åkes och Lill-Eriks första dag på högstadiet. På skolan är Yoghurt-Leila den stora stjärnan. Hon går i nian, är reklammodell, cool och precis alla beundrar henne. Så fort Bert får syn på Leila faller han pladask. Men hur ska han få henne att lägga märke till honom, han går ju bara i sjuan?! Kanske kan Amira, ny i Berts klass och lillasyster till Leila, vara till hjälp?

Snart tar en pirrig historia fart genom en pinsam skoltemadag, rawfoodbollar, ett oförutsett toalettbesök och inte minst – två hemliga dagböcker.

Produktionsfakta

Biopremiär: fredag 7 augusti 2020

Produktionsbolag: FLX

Regi: Michael Lindgren

Manus: Tapio Leopold

Producent: Rebecka Lafrenz

Exekutiv producent: Anna Anthony, Joshua Mehr, Pontus Edgren

Filmen är inspelad i Stockholm hösten 2019 och producerad av FLX i samproduktion med SF Studios, TV4 och Filmpool Nord med stöd av Svenska Filminstitutet/Marknadsstöd och Norrköpings filmfond.

Distributör: SF Studios

Rollista

Bert – Hugo Krajcik

Amira – Julia Pirzadeh

Åke – Frank Dorsin

Leila – Yussra El Abdouni

Lill-Erik – Arvid Bergelv

Klimpen – Frode Östlin Westman

Thora – Nea Nohrstedt

Pappa Fredrik – David Wiberg

Mamma Madelene – Helena Lindegren

Mormor Svea – Suzanne Reuter

Pappa Farrokh – Isa Aouifia

Lynx – Björn Gustafsson

Fröken Natasha – Ana Gil de Melo Nascimento

Träslöjds-Stefan – Filip Berg

Biovaktmästare Helen – Petrina Solange

Helena Iles/ILES PR, helena@iles.se, 0739 80 52 51

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.

FLX

Produktionsbolaget FLX står bakom succéer såsom tv-serierna Solsidan, Bonusfamiljen, Grotesco, Enkelstöten, Andra åket och Sveriges första Netflix tv-serie Störst av allt samt långfilmerna Hundraåringen, Hundraettåringen och Solsidan. Kommande produktioner är Netflix tv-serierna Kärlek & Anarki och Folk med ångest, samt långfilmerna Se upp för Jönssonligan och Dag för dag.