Veronica Zacco blir manusförfattare för SF Studios filmatisering av Alex Schulmans succébok Bränn alla mina brev

31 januari 2020 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Upphovsrätt: Fotograf Camilla Lindberg

Den uppmärksammade manusförfattaren Veronica Zacco, med framgångar såsom Störst av allt och Bron, kommer att skriva manus till kommande filmen Bränn alla mina brev, baserad på Alex Schulmans succébok med samma namn från 2018. Filmen produceras av SF Studios och förutom den internationellt erkända och prisbelönta regissören Björn Runge (The Wife, Mun mot mun, Om jag vänder mig om) kommer även författaren Alex Schulman (Glöm mig, Skynda att älska) att vara kreativt inblandad i processen.

Veronica Zacco har haft stora framgångar som manusförfattare med TV-serier såsom Top Dog (2019), Störst av allt (2018), Bron (2017), Farang (2017) och Tjockare än vatten (2016). Filmen kommer att vara en dramatiserad bearbetning av Alex Schulmans bok som väver samman tre perspektiv till en berättelse om kärlek och tragedi som överskriver både tid och rum.

"Vissa projekt går inte att motstå, och det här är definitivt ett sådant. Boken har allt! Den kastar läsaren mellan nutid, 80-tal och 30-tal. Berättar utifrån barn, ungdom och vuxen. Den handlar om mörka hemligheter, olycklig kärlek, okontrollerad vrede och ofattbara livslögner. Filmen får den knepiga uppgiften att binda ihop allting på två timmar. Utmaningen är enorm, nästan snudd på omöjlig. Den går inte att tacka nej till…", säger Veronica Zacco, manusförfattare för Bränn alla mina brev.

”En av de största utmaningarna med den här boken är att skriva ett fungerande manus, en ritning som ger möjlighet åt karaktärer och berättelse att leva som rörlig bild. Och inför denna utmaning kan jag inte tänka mig en bättre och mer lyhörd manusförfattare än Veronica”, säger Björn Runge, regissör till Bränn alla mina brev.

”Att Veronica Zacco skriver manus till Bränn alla mina brev känns fantastiskt. Veronica är mycket eftertraktad efter succén med Störst av allt, så jag är glad att den här historien lockar henne”, säger Alex Schulman, författare till Bränn alla mina brev.

Det kreativa samarbetet mellan Veronica Zacco, Björn Runge och Alex Schulman för att filmatisera har satt igång och filmproduktionen beräknas påbörjas under sommaren 2021.

”Veronica Zacco är för mig en av de starkaste lysande stjärnorna bland manusförfattare. Vi har länge velat samarbeta med henne och nu kom äntligen projektet där hon sade ja. Kombinationen av Zacco och Runge är magisk. Jag upplever redan nu, i de första stegen av manusarbetet, att de åstadkommit en unik tonalitet som präglas av lyhördhet och kreativitet”, säger Annika Sucksdorff, Head of Film Production Sweden på SF Studios och producent för filmen.

SF Studios förvärv av rättigheterna till Bränn alla mina brev är ett viktigt steg i SF Studios strategi att göra film av starka berättelser med lokal förankring.

Annika Sucksdorff, Head of Film Production Sweden, SF Studios, +46 79 073 08 73
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, +46 70 780 39 35

SF Studios är ett av världens äldsta filmbolag och firade 100 år 2019. Idag är SF Studios det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.