Joshua Mehr ny VD för produktionsbolaget FLX

13 november 2023

Upphovsrätt: FLX

Joshua Mehr har utsetts till ny VD för FLX och tillträder sin nya tjänst den 8 januari 2024. Joshua Mehr har många års erfarenhet från film och tv-branschen och har under de senaste nio åren arbetat som Head of Business Affairs på FLX med produktioner såsom Solsidan, Bonusfamiljen och Störst av Allt. FLX är ett av Skandinaviens största och snabbast växande produktionsbolag som idag ägs av grundaren och kreatören Felix Herngren och nuvarande VD Pontus Edgren tillsammans med SF Studios, som är majoritetsägare i bolaget.

“Jag är otroligt glad att Joshua Mehr, som har en oerhört god förståelse för branschen och FLX i synnerhet, har tackat ja till att axla VD-rollen på FLX. Jag vill också passa på att tacka Pontus Edgren för hans fantastiska arbete med att bygga FLX till att bli ett av Skandinaviens mest framgångsrika produktionsbolag. Vi ser mycket fram emot att fortsätta vårt fina samarbete under Joshuas ledning”, säger Iréne Lindblad, VD för SF Studios och styrelseordförande för FLX.

FLX har byggt sin framgång genom att producera högkvalitativt innehåll som tilltalar en bred publik och genom att kombinera en hög nivå av kreativitet med ett starkt affärsfokus. Joshua Mehr började på FLX 2015 som Head of Business Affairs, efter att ha haft en liknande roll på produktionsbolaget Another Park Film. Nuvarande VD för FLX, Pontus Edgren, har valt att lämna FLX på eget initiativ och han har fört en dialog med FLX:s ägare sedan en tid tillbaka för att säkerställa en smidig övergång.

”Jag är verkligen tacksam över alla fantastiska år med Pontus som VD på FLX. Som klipsk strateg med klurig humor och mycket hjärta har han fått FLX att växa till att bli ett av Sveriges största produktionsbolag och en fantastiskt rolig arbetsplats. Jag ser nu med glädje fram emot en ny spännande tid på FLX med Joshua Mehr vid rodret där hans kloka, kreativa och mångfacetterade idéer kan fortsätta driva FLX framgångar”, säger Felix Herngren, grundare, delägare och kreativ chef FLX.

”FLX har med ett tydligt och starkt ledarskap samlat några av branschens bästa medarbetare och skapat en fantastisk plattform för kreatörer. Jag vill tacka Pontus för nio fantastiska år ihop. Det känns väldigt lustfyllt att nu bygga vidare bolaget ihop med Felix och alla medarbetare när vi går in en ny fas. FLX har alltid haft en enorm bredd och är väl positionerat i en föränderlig marknad”, säger Joshua Mehr.

Kristina Linglöf, HR- och Kommunikationschef SF Studios, kristina.linglof@sfstudios.se, +46 70 305 22 27

Om FLX
FLX, ett av Skandinaviens största och snabbast växande produktionsbolag grundat av Felix Herngren, står bakom tv-serier som Solsidan, Bonusfamiljen, Kärlek & anarki, Störst av allt, långfilmer som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Solsidan-filmen, Berts dagbok, Dag för dag, Comedy Queen, non-scripted produktioner som Komiker utan Gränser, Barncancergalan, Luuk & Hallberg, samt reklam och branded content innehåll för kunder som DN, IKEA, Generation Pep, FELIX, Pensionsmyndigheten, VISA, Tetra Pak och Ikano. 2019 blev SF Studios majoritetsägare i FLX, och Pontus Edgren och Felix Herngren har sedan dess kvarstått som betydande minoritetsägare i bolaget.

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. Utöver sin egna produktionsverksamhet inklusive Paradox, är SF Studios delägare i produktionsbolagen FLX och Motion Blur. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.