SF Studios producerar ny film om LasseMajas Detektivbyrå i regi av Tina Mackic

17 januari 2024 - Senast uppdaterad 29 januari 2024

Fotograf: Photo credit: Hanna Lekander

Upphovsrätt: SF Studios

SF Studios annonserar idag planerna för den nya biofilmen om LasseMajas Detektivbyrå i regi av Tina Mackic (Sommarskuggan), som även regisserade förra filmen LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta (2022). Uppföljaren med namnet Lasse-Majas Detektivbyrå – Maskoten som försvann är tänkt att bli en både spännande och rolig Halloweenfilm för barn med biopremiär i oktober 2024. Rollerna som Lasse och Maja spelas av nya skådespelarna Mario Mustafa och Elma Säterhagen-Lekander och Henrik Hjelt återvänder i rollen som polismästare. Manus är skrivet av Michaela Hamilton och David Wiberg och filmen produceras av SF Studios med Jonathan Ridings som producent. Filmen påbörjar inspelning 4 mars 2024.

”Det känns fantastiskt att återigen få dyka in i LasseMajas universum där det alltid ligger ett mysterium och lurar. Jag ser fram emot att få göra en riktig 'skrämmande' och rolig Halloweenfilm med många spännande inslag för att locka våra unga tittare till biograferna”, säger Tina Mackic, regissör.

”Tillsammans med Tina fann vi en form med LasseMajas Detektivbyrå - Skorpionens gåta som vi nu tar till nästa nivå. Vi lägger ytterligare fokus på spänning och äventyr, och kommer göra årets Halloween-film för hela familjen!”, säger Jonathan Ridings, producent på SF Studios.

Filmen produceras av SF Studios med producent Jonathan Ridings i samproduktion med Film i Väst och med stöd av Svenska Filminstitutet. SF Studios står även bakom de tidigare filmerna LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta (2022), LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet (2020) och LasseMajas Detektivbyrå – Det första mysteriet (2018). Manus till den nya filmen är skrivet av Michaela Hamilton (En del av dig) och David Wiberg.

Martin Widmarks (författare) och Helena Willis (illustratör) bokserie om LasseMajas Detektivbyrå är en av de största barnboksuccéerna genom tiderna. Hittills har 32 böcker getts ut.

LasseMajas Detektivbyrå - Maskoten som försvann distribueras av SF Studios och har premiär på svenska biografer i oktober 2024.

Mattias Lundin, Marketing & Publicity Manager Sweden, SF Studios, mattias.lundin@sfstudios.se, +46 70 099 88 71
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och TV-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.