Lilla spöket Laban gör spännande återkomst på bio!

15 mars 2024

Efter år av förväntan återvänder Lilla spöket Laban, skapat av författaren Inger och illustratören Lasse Sandberg, till biograferna i en helt ny animerad film som har premiär i oktober i år. Filmen är producerad av Art & Bob och distribueras av SF Studios.

Lilla Spöket Laban har varit en älskad barnbokskaraktär sedan han såg dagens ljus för första gången 1965. Inger och Lasse Sandbergs böcker om Lilla Spöket Laban är utgivna på 33 språk och är en av Sveriges mest kända barnbokskaraktärer. Laban fick nytt liv i början av 2000-talet när Per Åhlin regisserade fyra animerade långfilmer om karaktären, filmer som än idag lever på biografer runt om i Sverige.

Lilla spöket Laban är tillbaka med nya äventyr runt slottet Gomorronsol. Laban är inte som andra spöken, han är nämligen rädd för mörkret. Laban vill inget hellre än att vara läskig, men hur mycket han än försöker, lyckas han bara skrämma sig själv. I källaren på slottet Gomorronsol bor Laban med Mamma och Pappa Spöke och hans våghalsiga lillasyster Labolina som kan härma alla ljud i hela världen. På slottet bor också människor: Kungen och Drottningen, Prinsessan Busan och Lillprins Bus, som är Labans allra bästa vänner.

"Nu är det äntligen dags för Lilla Spöket Laban att återvända till bioduken – i en helt ny film. Tillsammans med sina vänner får vi följa med Laban på spännande äventyr i slottet Gomorronsol. Det här blir en höjdpunkt för hela familjen och vi hoppas verkligen att ni kommer att förtrollas av vår nya film om världens snällaste spöke!", säger Elsa Fröslin, producent, Art & Bob.

Lilla spöket Laban är regisserad av Lasse Persson med manus skrivet av Jan Vierth, Anders Sparring och Lena Ollmark. Filmen produceras av Art & Bob i samproduktion med SF Studios, Slugger Film och Film i Skåne samt med produktionsstöd av Svenska Filminstitutet, filmkonsulent Anders Nylander, och Nordisk Film & TV Fond. SF Studios distribuerar filmen i Norden.

”Lilla Spöket Laban har underhållit små och stora barn som vuxna sen solen gick ner över slottet Gomorronsol. Uppdateringen är gjord med öm hand och vi är stolta att kunna erbjuda biopubliken denna efterlängtade spökhistoria med en ny glimt i ögat….”, säger Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition, SF Studios.

SF Studios har en lång tradition av att distribuera barninnehåll som lockar en stor publik. Historiskt har SF Studios filmatiseringar av Astrid Lindgrens uppskattade barnböcker varit framträdande. På senare år har SF Studios distribuerat filmer såsom Arne Alligator (2024), Vem är du, Mamma Mu? (2023), Nelly Rapp – Dödens spegel (2023), LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta (2022) och Pelle Svanslös (2019).

Mattias Lundin, Marketing & Publicity Manager Sweden, SF Studios, mattias.lundin@sfstudios.se, +46 70 099 88 71
Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition, SF Studios, yaba.holst@sfstudios.se,  +46 73 411 95 35

Om Art & Bob
Art & Bob grundades 2015 och är ett oberoende produktionsbolag med många olika projekt som sträcker sig från engagerande dokumentärer, humorseries, verklighetsbaserade draman, prisbelönta bio-succéer.

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.