SF Studios lanserar The Ingmar Bergman Script Award i samarbete med Bergmancenter

30 juni 2023

Upphovsrätt: SF Studios

SF Studios lanserar idag “The Ingmar Bergman Script Award“ i samarbete med Bergmancenter. Priset kommer att delas ut årligen till en utvald manusförfattare under Bergmanveckan på Fårö. SF Studios och Bergmancenter vill med priset uppmuntra unga filmskapare och manusförfattare att skapa långfilmsmanus som kombinerar en hög konstnärlig ambition med målsättningen att nå en bred publik.

Ingmar Bergman (1918-2007) är en av världens mest inflytelserika och respekterade regissörer och manusförfattare genom tiderna. SF Studios har producerat många av hans största filmer, som fortsätter att efterfrågas från publiken till denna dag.

SF Studios och Bergmancenter har under många år samarbetat för att bevara arvet efter Ingmar Bergman. Som en del av detta samarbete vill SF Studios och Bergmancenter uppmuntra unga filmskapare och manusförfattare att skapa långfilmsmanus som kombinerar en konstnärlig ambition med målet att nå en bred publik genom att nu lansera The Ingmar Bergman Script Award.

“Alla filmer börjar med ett manuskript - och för att en film ska bli fantastisk krävs ett starkt manus. Bergman hade sin egen metod för att ge idéerna liv på pappret innan de fick liv på duken och mycket av hans framgång går att tillskriva just hans starka manus. Därför är vi oerhört glada att vi tillsammans med SF Studios kan sjösätta The Ingmar Bergman Script Award, som vi hoppas kan fungera som en uppmuntran och inspiration för filmskapare i början av sin karriär”, säger Jannike Åhlund, ordförande för Stiftelsen Bergmancenter på Fårö.

”Vi är glada över att få vara en del av The Ingmar Bergman Script Award. Det har aldrig varit mer komplicerat för filmskapare att nå en publik med långfilmer i Skandinavien. Vi ser en ökande dikotomi mellan berättelser som anses vara högkvalitativa och de som syftar till att nå en bred publik, och vår ambition med detta pris är att stödja manusförfattare att våga uppnå båda”, säger Tim King, Executive Vice President Production på SF Studios.

The Ingmar Bergman Script Award lanseras idag och kommer att delas ut årligen under Bergmanveckan på Bergmancenter på Fårö, Gotland. Manuset ska vara en originell berättelse i långfilmsformat på svenska, norska eller danska med en tydlig ambition att nå en bred publik. Den utvalda manusförfattaren får ett ekonomiskt bidrag för sitt arbete och får möjlighet att bli coachad av en erkänd filmskapare/regissör/manusförfattare.

Läs mer om ansökningsprocessen på The Ingmar Bergman Script Award
Läs mer om Bergmancenter
Läs mer om Bergmanveckan

Tim King, Executive Vice President Production, SF Studios, tim.king@sfstudios.se, +46 76 214 27 14
Isabel Nylund, Film Development Lead, SF Studios, Isabel.nylund@sfstudios.se, +46 72 514 15 95
Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, malin.strihagen@sfstudios.se, +46 70 780 39 35

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.