Den finska biosuccén OKÄND SOLDAT får svensk biopremiär 6 december

3 november 2017 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Okänd soldat är den största finska filmproduktionen någonsin. Och den har slagit publikrekord i Finland. Filmen hade biopremiär i Finland den 27 Oktober och lockade inte mindre än 170.213 besökare premiärhelgen vilket gör den till den största öppningen för en finsk film någonsin.

Nu har SF Stuidios bestämt att filmen OKÄND SOLDAT får sin svenska biopremiär den 6 december 2017 på biografer över hela landet.

-Det är verkligen fantastiskt roligt att intresset är så stort för filmen även här i Sverige just nu och vi är jätteglada att kunna gå ut med filmen på Finlands självständighetsdag, säger Pia Grünler, Distributionschef på SF Studios i Sverige.

-Vi kommer att ha en bred release av filmen på biografer över hela landet och vi ska jobba hårt för att filmen ska bli en stor succé även här i Sverige, säger hon.

Om filmen:

Okänd soldat, i regi av Aku Louhimies, är berättelsen om en finländsk kulsprutepluton vars kamp vi följer i tre år under fortsättningskriget, från sommaren 1941 till reträtten i Karelen 1944. Filmen är baserad på Vainö Linnas välkända roman med samma namn. Filmen skildrar Rokka, Kariluoto, Koskela, Hietanen och deras vapenbröder. Den visar hur vänskap, humor och viljan att överleva förenar dem. Kriget förändrar inte bara livet för dessa män. Det förändrar även livet för deras nära och kära som går hemma och det sätter sina spår på en hel nation.

Regissör: Aku Louhimies

Producenter: Elokuvaosakeyhtiö Soumi 2017 Oy, Aku Louhimies, Mikko Tenhunen och Miia Haavisto

Manusförfattare: Aku Louhimies och Jari Olavi Rantala

I rollerna ser vi bl a: Eero Aho, Johannes Holopainen och Jussi Vatanen.

Mer information om filmen finns här: www.tuntematonsotilas2017.fi

Sf Studios kommer inom kort bjuda in till en pressvisning för svensk press.

För ytterligare information vänligen kontakta pressansvariga:

Ebba Bjelkholm på ebba@herapr.se eller mobil: +46707549943

Pia Grünler