SF Studios och Harmonica Films ingår avtal om samarbete kring utveckling och produktion av TV-serier och långfilmer

31 januari 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Överenskommelsen ses som ett led i SF Studios ökande fokus på att utveckla mer TV-drama för den nordiska marknaden. Bolagen samproducerar just nu TV-serien JÄGARNA som har premiär på C More senare i år. Serien presenteras på Göteborgs Film Festivals TV Drama Vision-seminarie denna vecka.

“Jag är väldigt glad för överenskommelsen med Harmonica. Stefan Thunberg och Björn Carlström är fantastiska kreatörer som bevisat detta flera gånger i olika film- och TV-produktioner. Deras nära samarbete med Per Janérus, som har en lång produktionserfarenhet, gör Harmonica till en mycket intressant organisation för oss att samarbeta med”, säger Tim King, EVP Production, SF Studios.

“Samarbetet kring JÄGARNA har visat SF Studios och Tim Kings engagemang och förståelse för den känsliga processen att skapa högkvalitativt drama. Deras dynamiska organisation tillsammans med Harmonicas tydliga innehållsfokus ger en bred och stark plattform. Vi är mycket förtjusta i samarbetet”, säger Per Janérus, VD och producent, Harmonica Films.

Vid sidan av JÄGARNA, har SF Studios har bland annat producerat den internationella storfilmen BORG, barnfilmerna BAMSE och LASSE-MAJA, och tv-serierna RITA, ALEX och ADVOKATEN. Pågående produktioner är bland annat de engelskspråkiga filmerna HORIZON LINE med manus av Josh Campbell & Matt Stuecken (10 Cloverfield Lane), I AM VICTOR baserad på en kommande roman av Jo Nesbø, och en amerikansk version av EN MAN SOM HETER OVE med Tom Hanks i huvudrollen.

Tim King, EVP Production, SF Studios, +46 76 214 27 14
Per Janérus, VD och producent, Harmonica Films, +46 70 842 37 00

SF Studios etablerades 1919 och är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids Play. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.

Om Harmonica Films
Harmonica Films är ett oberoende produktionsbolag i Stockholm. Bolaget ägs av författaren/ producenten Björn Carlström (JÄGARNA, VÄGEN UT), producenten Per Janérus (JÄGARNA 2, KRIG) och författaren Stefan Thunberg (JÄGARNA 2, HAMILTON, FARANG).

Kristina Linglöf

Head of Corporate Communications