Idag släpps huvudtrailern till storfilmen Utvandrarna

7 oktober 2021

Loading the player...

Nu släpper SF Studios huvudtrailern till sin kommande storfilm Utvandrarna. Filmen är med i tävlan om att bli Sveriges Oscarsbidrag 2022. I regi av Erik Poppe skildras den folkkära berättelsen som tar med publiken på en känslofylld resa över Atlanten. Lisa Carlehed och Gustaf Skarsgård ger nytt liv åt Kristina och Karl Oskar. Världsartisten Tove Lo som gör också sin första filmroll som Ulrika i Västergöhl. Med premiär på juldagen 25 december är Utvandrarna årets stora svenska biofilm.

Nytolkningen av Vilhelm Mobergs romanserie Utvandrarna skildrar Kristina och Karl Oskars livsomvälvande resa över världshav för att hitta hem. Nu släpps huvudtrailern till filmen, som ger en omfattande titt på SF Studios storsatsning. I huvudrollerna som Kristina och Karl Oskar syns Lisa Carlehed och Gustaf Skarsgård.

"Utvandrarna är en tidlös berättelse som fångar glädje och kärlek tillsammans med sorg och vemod, allt på en och samma gång. Hur över en och en halv miljon svenskar gjorde resan över till USA i hopp om ett bättre liv kunde inte vara mer aktuell. Vi får följa Kristina och Karl Oskars modiga val att lämna allt bakom sig med hoppet om att få börja om och bygga ett nytt liv för sig själva och sin familj. Det är ett sensationellt äventyr de tar med oss på som handlar om att hitta sin plats i världen", säger Fredrik Wikström Nicastro, producent på SF Studios.

Vilhelm Mobergs älskade romanserie har fångat den svenska publiken i årtionden. När berättelsen nu filmatiserats på nytt har fyra böcker blivit till ett storslaget äventyr. Trots att historien om Kristina och Karl Oskar utspelar sig på mitten av 1800-talet, finns många likheter mellan deras resa och den flykt som människor världen över fortfarande ställs inför.

I filmen och den nysläppta huvudtrailern får publiken även se Utvandrarna ur ett nytt perspektiv. I Erik Poppes regi har Kristina fått ta mer plats. I jakten på ett nytt och bättre liv är det till stor del Kristinas val och känslor som skildras.

"Med min skildring av Utvandrarna vill jag genom Kristinas ögon återge hennes och Karl Oskars kärlek och kamp för ett bättre liv. Hur långt är man villig att gå för att rädda sina barn? För att skapa sig en plats och ett hem i den här världen. Det mod som följde dem, som flyktningar, på den storslagna och dramatiska resan från Småland och över Atlanten till Minnesota. Det är en tidlös och ständigt aktuell berättelse om vilka vi är, vart vi kommer ifrån och vad vi söker efter i livet", säger regissör Erik Poppe.

Utvandrarna produceras av SF Studios i samproduktion med TV4/Cmore, Film i Väst, Nordsvensk Filmunderhållning, Paradox, SF Studios Danmark och Fantefilm med stöd av Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Norska Filminstitutet, Danska Filminstitutet samt DR. Filmen distribueras av SF Studios och REInvent International Sales hanterar den internationella försäljningen.

Elin Hemréus, StrandbergHaage, elin.hemreus@strandberghaage.se, +46 70 293 63 01
Mattias Lundin, mattias.lundin@sfstudios.se, + 46 70 099 88 71

SF Studios etablerades 1919 och är ett av världens äldsta filmbolag. Idag är SF Studios ett av de ledande filmbolagen i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver streamingtjänsten SF Anytime. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier.