Kristallen-nominerade barnserien Sagasagor får en andra säsong

30 augusti 2019 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Upphovsrätt: Foto: Caroline Andersson, Illustration: Emma Göthner

Den uppskattade barnserien Sagasagor, som SF Studios har producerat tillsammans med Nordic Entertainment och Viaplay, får en andra säsong. För ett par veckor sedan nominerades Sagasagor till TV-priset Kristallen och har ikväll chans att kamma hem pris som Årets barnprogram 2019. Nästa år släpps Sagasagors andra säsong.

TV-serien Sagasagor, som går att streama på Viaplay, är baserad på Josefine Sundströms populära böcker om fem-och-ett-halvt-åriga Saga som bor i ett gladhus, har en lös framtand och drömmer om ett lurvigt husdjur att gosa med.

”Jag är så oerhört glad och rörd över Sagasagor och dess mottagande. Att både barn och deras vuxna vill se mer av vår animerade serie är såklart en dröm. Att vi nu får göra 10 avsnitt till tillsammans med Viaplay och SF Studios känns stort”, säger författaren Josefine Sundström.

”Under arbetet med första säsongen av Sagasagor hade vi så himla kul. Saga är en helt fantastisk karaktär och teamet som vi fått ihop är underbart! Att få göra en säsong till är som en dröm”, säger Niklas Larsson, som tillsammans med Emilia Widstrand producerar den andra säsongen av Sagasagor på SF Studios.

SF Studios har en lång tradition av att producera barninnehåll som lockar en stor publik. Historiskt har SF Studios’ filmatiseringar av Astrid Lindgrens uppskattade barnböcker varit framträdande. På senare år har bolaget stått bakom produktioner såsom Lasse-Majas Detektivbyrå – Det första mysteriet, Bamse-triologin och Julkalendern 2014 – Piratskattens hemlighet.

-  Niklas Larsson, Producer, SF Studios, +46 70 532 67 91

-  Malin Strihagen, Vice President Brand & Communications, SF Studios, +46 70 780 39 35

SF Studios är ett av världens äldsta filmbolag och firar 100 år 2019. Idag är SF Studios är det ledande filmbolaget i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Bolaget producerar och distribuerar film och tv-serier för den nordiska och internationella marknaden, och driver de digitala tjänsterna SF Anytime och SF Kids. SF Studios ingår i Nordens största mediebolag Bonnier AB.